Bring Sverige tar ytterligare ett kliv i sitt hållbarhetsarbete. Från och med den 25 juni är det Svanenmärkning på företagets leveranser till paketbox och ombud i hela landet.
– Vi är glada att en välkänd aktör som Bring nu kan erbjuda Svanenmärkta e-handelstransporter, säger Anna Linusson, vd Miljömärkning Sverige.
Att göra hållbara val som konsument är ofta snårigt. Med Svanenmärkning blir det lättare. För Bring Sverige är det därför en viktig del av hållbarhetsarbetet att införa Svanenmärkta e-handelstransporter till både paketbox och ombud i hela landet.
– Svanens tuffa krav, som utgår från ett helhetsperspektiv och successivt skärps, kan bidra till en mer hållbar transportbransch. Därför är vi glada att en så välkänd aktör som Bring nu kan erbjuda svenska konsumenter Svanenmärkta e-handelstransporter, säger hon.
Märkningen innebär bland annat krav på minskad energianvändning, bidrar till mindre skrymmande förpackningar och fler leveranser med fossilfria drivmedel. Till exempel ska 20 procent av alla nyinköpta tunga fordon drivas med el, gas eller vätgas från den 1 januari nästa år.
Men det handlar inte bara om klimat och miljö. Det ställs även sociala krav på exempelvis schysta arbetsvillkor, motsvarande arbetsrättslig standard. Sammantaget är det en bred pallet av kriterier, menar Brings hållbarhetschef Catherine Löfquist.
– Svanen täcker många av de frågor som är viktiga för oss, och är dessutom en välkänd symbol bland konsumenterna. Den här märkningen är ett fint kvitto på ett arbete vi bedrivit under en lång tid och det är naturligtvis väldigt glädjande, säger Catherine Löfquist.
Hon uppger att det är en lång process fram till att bli Svanenmärkt. Kraven är omfattande och måste kunna mötas med noggrann och tydlig redovisning i hela verksamheten.
Linusson på Miljömärkning Sverige, ser mycket positivt på nyheten.