Trots tuffa ekonomiska tider i världen väljer Kiilto-ägda Peter Rosén Åkeri med VD Christian Sihvonen att satsa. Snart körs den första rundan med den nya pumpbilen, med eldriven pumpning för en mer klimatsmart leverans.
– Man ska inte bromsa i en uppförsbacke. Det är bättre att gasa för att kunna ta sig uppför, konstaterar Christian Sihvonen när samtalet kommer in på den innovativa satsningen.
Peter Rosén Åkeri AB, med bas i Västerås, är sedan 2020 dotterbolag till Kiilto.
Med moderna pumpbilar levererar åkeriet avjämningsmassa över hela Sverige. Bilarna är framtagna för att med hög kapacitet och korta ställtider snabbt transportera flera olika material samtidigt. Snart anländer den nya pumpbilen som kommer att modernisera flottan ytterligare och skapa en bättre arbetsmiljö.
– Konceptet har Bröderna Ahlm Maskin AB tagit fram och tillsammans har vi utvecklat bilen till att passa vår verksamhet. Fördelarna är många, varav den främsta är miljöaspekten. Pumpningen på plats kan drivas helt på el, förutsatt att det finns el att tillgå på bygget. Om det inte finns el använder vi en extramotor som drivs av HVO100. Det ger en tyst och avgasfri miljö för såväl chaufför som andra inblandade på byggplatsen, berättar Christian Sihvonen.
Miljövänlig innovation
Peter Rosén Åkeri har alltid varit vassa på smidiga pumpbilsleveranser, med tysta och effektiva pumpbilar. Men efterfrågan på en allt mer miljövänlig transport och hantering har ökat. Och då väljer åkeriet och Kiilto att satsa stort. Den nya pumpbilen innebär en mer effektiv och resurssnål hantering i hela kedjan – från lastning och blandning till pumpning.
– Den nya bilen har en stor vattentank med tempererat vatten. Det innebär att vi blir mindre beroende av vatten på produktionsplatsen. Vi kan pumpa kontinuerligt och behöver heller inte pausa för påfyllning av material. Det gör stor skillnad vid en stor läggning, förklarar Christian Sihvonen.
Bättre arbetsmiljö
Till skillnad från traditionella pumpbilar sköts styrningen via ett skåp inne i bilen. Dammfritt och tyst vilket ger en betydligt bättre arbetsmiljö för chaufförerna. Pumpningen kan även övervakas digitalt från basen i Västerås, oavsett var i landet bilen befinner sig. Datastyrningen möjliggör även en effektiv felsökning på distans.
– Det här är en supermodern och innovativ bil som kommer förnya vår flotta. Det känns roligt och är ett helt naturligt steg i vår utveckling, avslutar Christian Sihvonen.