Nyheter

Premiär för rekordsnabba klimatneutrala last mile-leveranser

Vok Bikes möjliggör Mathems mål om rekordsnabba klimatneutrala last mile-leveranser 30 minuter, det är Mathems målbild när det gäller leveranstiderna. Men likväl har hållbarhet behövt säkerställas, både sett till klimat och arbetsmiljö.

För att slå flera flugor i en smäll har de nu tagit hjälp av Vok Bikes – en Tallinbaserad fordonstillverkare som ska hjälpa den svenska livsmedelsinnovatören nå sina hastighetsmål och hållbarhetsambitioner på samma gång.

Mathem Express låter användare beställa och få hem varor inom bara 30 minuter. Detta möjliggörs med Voks elektriska lastcyklar vars unika konstruktion gör det möjligt för förarna att köra ut flera leveranser samtidigt.

Detta innebär kortare färdsträckor, reducerad klimatpåverkan och mycket snabbare leveranser. Fordonen, Vok Bikes, har redan testats med stor framgång för flertalet företag i Tallinn och Vilnius, däribland Bolt, Donkey Republic, Estniska postverket, Omniva och Wolt.

Mathem är dock den första e-handlaren som nyttjar de hållbara leveranscyklarna i Sverige. Till en början kommer alla hushåll på Södermalm, Reimersholme och Långholmen i centrala Stockholm att omfattas av tjänsten, men planen är att utvidga VOK-leveranserna till andra delar av landet på sikt. Samarbetet och implementeringen av de hållbara fordonen har som syfte att hjälpa Mathem nå sina ambitiösa hållbarhetsmål, sett till både klimat och arbetsmiljö.

– Planen är att redan i år ha 100 procent fossilfria leveranser över hela linjen. Dessutom vill vi nolla våra nettoutsläpp innan 2030, säger Simon Fellin, senior produktchef för Mathem Express.

För Vok är partnerskapet med Mathem ett stort steg i företagets expansion i Norden, där e-handel och hemleveranser har varit på frammarsch ända sedan pandemirestriktionerna infördes. Nu siktar Vok på att fortsätta stärka sin flotta av lastcyklar för att öka tillgängligheten i landet.

Bland annat kommer de trappa upp produktionen under 2022 med en helt ny fabrik samt nyrekryteringar främst inom produktion, försäljning och marknadsföring. Därutöver kommer ytterligare ett nordiskt leveransföretag att börja använda Vok-fordon om endast ett par veckor, nämligen Foodora.

– Vårt huvudsakliga mål är att minska antalet bilar på vägarna för att förbättra stadsbilden för både fotgängare och cykelförare, menar Indrek Petjärv, Vok Bikes vd och medgrundare. För att uppnå detta krävs större volymer och ett innovativt tillvägagångssätt. En stor flotta och en prenumerationsmodell gör det snabbt och bekvämt för våra kunder att införa fordon, vilket i sin tur gör det möjligt för oss att bidra till utfasningen av mindre hållbara leveransmetoder, avslutar han.