”Regeringen har kritiserats för att göra att Sverige missar klimatmålet för transportsektorn till 2030. Men målet är ineffektivt, fördyrar klimatpolitiken och borde avskaffas.”
Det skriver Ellen Gustafsson, Timbro i en debattartikel i Svenska Dagbladet:
Den borgerliga regeringen har sedan den tillträdde meddelat flera förändringar av klimatpolitiken. Reformerna innebär ett skifte bort från den ineffektivitet och symbolpolitik som varit kännetecknande för de rödgröna under deras åtta år vid makten.
I november skrotade regeringen den så kallade klimatbonusen som var en subvention till miljöbilar och som upprepade gånger hade kritiserats för att vara dyr och ineffektiv. Från 2024 ska reduktionsplikten sänkas. Det är rätt eftersom dagens utformning innebär att drivmedelsleverantörer tvingas att öka inblandningen av biodrivmedel i bensin och diesel oavsett pris och på ett sätt som närmast kan beskrivas som planekonomiskt.
Läs hela debattartikeln här:
https://www.svd.se/a/LloXrR/timbro-skrota-klimatmalet-for-transportsektorn-till-2030
Foto: Erich Westendarp