Även om ett möte som hålls på distans oftast innebär stora besparingar i koldioxidavtryck genom att undvika resor, har enheterna som används också ett avtryck, och där finns det ytterligare miljövinster att hämta. Cisco lanserar nu nya verktyg i samverkansplattformen Webex för att ge överblick över hur mycket enheter påverkar miljön, och hjälpa kunder att optimera användningen.
Som första företag på marknaden lanserar Cisco Webex nu en rad nya funktioner för att mäta koldioxidförbrukning. CaRBON Emissions Insights blir en del av administrationsverktyget Webex Control Hub och ger kontinuerlig överblick över förbrukningen av el och utsläpp av växthusgaser som kan kopplas till verksamhetens Cisco-enheter. Uträkningarna bygger på standarder som tagits fram av nationella myndigheter. Verktyget låter också företag följa utvecklingen över tid och innehåller guider för att minska energiförbrukningen, exempelvis genom att aktivera olika energisparfunktioner.
Verktyget blir del av standardutbudet i Webex Control Hub och rullas ut under sommaren.
Cisco arbetar också målmedvetet för att minska miljöpåverkan vid tillverkningen av produkter. Företaget har lanserat programmet Takeback and Reuse som syftar på att återanvända eller återvinna hårdvara. I Sverige samarbetar man sedan i december 2022 med Dustin kring att sälja begagnad hårdvara. Nya produkter byggs i allt högre grad av återvunnet material, vilket kan ge stora miljövinster. Fram till 2025 beräknar Cisco kunna minska behovet av nytillverkad plast med närmare 1 500 ton per år, bara genom en enda produktserie som ska tillverkas helt med återvunnen plats – Cisco IP Phone 8800. Även återvinningsbara förpackningar gör skillnad. När Cisco lanserade rumssystemet Room Bar 2022 var förpackningarna tillverkade av 100% återvunnet material, vilket motsvarar upp till 80 ton.
– Företagsledare och verksamheter ser möjligheter för näringslivet att ta en större roll kring hållbarhetsinitiativ. De inser att ansvarsfullhet även kan hjälpa företagens affär – skapa jobb, stimulera ekonomisk tillväxt och ligga steget före konkurrenterna – samtidigt som man bidrar till att skydda världen, skriver Aruna Ravichandran, CMO för Webex by Cisco, i ett blogginlägg.