Sveriges fordonspark förändras i mycket snabb takt. 2022 såldes det betydligt fler laddbara bilar än bilar med fossila drivmedel och laddbara bilar utgör redan nu nästan 9% av det totala personbilsbeståndet. I december 2022 stod rena elbilar för 51% av nyregistreringarna.
Detta paradigmskifte har positiva effekter på vår miljö, men ställer också krav på den gemensamma infrastrukturen och leder till behov av stora investeringar. Nu har vroom – specialist på analys och rådgivning kopplat till den svenska fordonsbranschen – skapat en rankinglista.
Rankinglista för samtliga Sveriges kommuner
Blickar man tillbaka 5 år i tiden så har kommuners CO2-snitt minskat med 11 procent baserat på de bilar som köpts in. Även om det är tydligt att många kommuner arbetar aktivt med att ställa om fordonsparken och reducera sina utsläppsnivåer, så har kommuninvånarnas fordonsutsläpp minskat ännu mer, dessa har under samma period minskat sina utsläpp med 49 procent.
De kommuner som placerar sig högst på listan och har lägst utsläppsnivåer 2022 är:
Kommun | Antal personbilar som ägs av kommunen |
CO2/km-genomsnitt för vagnpark i trafik |
Andel elbilar i vagnparken |
CO2-genomsnitt för inköp senaste 12 mån |
|
1 | Salem | 3 | 0g | 100% | 0g |
2 | Kävlinge | 89 | 16g | 83% | 1g |
3 | Varberg | 249 | 54g | 54% | 53g |
4 | Hjo | 46 | 54g | 54% | 31g |
5 | Stockholm | 443 | 58g | 47% | 30g |
Många gemensamma nämnare för topprankade kommuner
De kommuner som rankar högst har föga förvånande en hög andel elbilar och en lägre snittålder på fordonsparken. Pendlingskommuner är överrepresenterade liksom kommuner i södra Sverige. Samtliga kommuner i topp tio har lägre utsläppsnivåer än kommuninvånarnas fordonsparker. I sammanhanget är det värt att uppmärksamma att de kommuner där kommuninvånarna köpt bilar med lägst utsläpp oftare är mindre kommuner i Norra Sverige där de kommunala verksamheternas fordonsparker rankar lågt och alltså har relativt höga CO2-genomssnitt.
Stora skillnader i utsläppsnivåer
Det är en väldigt stor skillnad i utsläppsnivåer mellan kommunerna i topp och de som placerar sig i slutet av rankingen. De kommuner som placerar sig på de fem sista platserna i listan har CO2-genomsnitt som ligger 120 g/km högre än topp fem. Med en genomsnittlig körsträcka på 1,500 mil per år motsvarar detta 1,8 ton CO2 extra i utsläpp per bil och år. Med tanke på att kommuner äger över 36,000 personbilar som går i trafik har kommuner en viktig roll att spela i omställningen till ett klimatsmartare samhälle.