Nyheter

Digitalisering viktig kugge i Lucid Motors hållbarhetsresa

Den första Lucid-bilen kom ut på marknaden i slutet av 2021 och marknadsfördes som en lyxigare elektrisk sedan. Sedan dess har Lucid Motors släppt fler modeller av sin Lucid Air, och även hintat om en SUV. Under hela resans gång har hållbarhet varit en viktig del av den amerikanska fordonstillverkarens resa. En resa som underlättats av digitala designverktyg.

Lucid Motors har enligt egen utsago gett sig ut på en resa med målet att bygga de mest effektiva elfordonen som någonsin har tillverkats. En del av det arbetet består av att man använder sig av material från ansvarsfulla leverantörer, där fokus ligger på hållbara standarder och återvinningsmöjligheter. Men det finns även hållbarhetsaspekter i det digitala arbetet.

Paul Lomangino har arbetat med bilar och mjukvara ända sedan studietiden på Georgia Tech. Han har även jobbat elva år hos Elon Musks välkända bilföretag Tesla Motors innan han blev anställd hos Lucid Motors för fyra år sedan med titlen Senior Manager of Product Data & Software Tools. Det innebär dock inte att han är fullärd.

– Ju mer jag lär mig, desto mer inser jag hur lite jag faktisk vet. Det finns alltid mer att lära sig, berättade Paul Lomangino inför publiken på årets upplaga av Dassault Systèmes konferens 3DEXPERIENCE World i amerikanska Nashville.

Lucid Motors fabrik är den första specialbyggda EV-anläggningen i Nordamerika – utformad uttryckligen för företagets behov. Där bygger man sina batterier, sina motorer och karosser. Delar som sedan monteras ihop för att bli en av världens mest omtalade elbilar. För att underlätta sitt arbetsflöde har man valt att använda sig av 3DEXPERIENCE-plattformen.

– Vår arbetsbelastning har minskat på grund av användandet av den. Vi har ett bättre arbetsflöde i tillverkningen och vi har även kunnat skala upp, säger Paul Lomangino.

Det digitala tankesättet i bilfabriken ger också teamet på Lucid Motors god spårbarhet, och de får bättre koll på faktorer såsom teknik, leveranskedjor och tillverkningsprocesser.

– Vi kan se förändringar och mätvärden i realtid. Samtidigt finns det mer att göra om vi blickar framåt. Vi arbetar till exempel med att förbättra integrationen med våra partners. Vi tittar också på att skapa en digital tvilling som vi kan använda gentemot våra kunder.

Paul Lomangino ger som råd till andra företag och verksamheter som befinner sig på sin digitaliseringsresa att fokusera på sina egna behov och arbeta framåt.

– Verktyg och processer bör grunda sig i affärsbehoven, men verktygens kapacitet kan också forma processen. Flexibilitet är nyckeln här, poängterar han.