Nyheter

Kia inleder samarbeten för att inspirera till ansvarsfull rörelse till havs

Kia lanserar nytt initiativ tillsammans med start up-varumärkena Polyola, Odyssey Innovation, Sieve och Waterhaul för att på olika sätt inspirera till en mer hållbar utveckling även till havs. Partnerföretagen återanvänder avfall som hamnat i havet till hållbara livsstilsprodukter. Hållbarhet är en integrerad del av Kias strategi, Plan S, och omställningen till att bli en leverantör av hållbara mobilitetslösningar

I dag på Världshavsdagen – World Oceans Day – lanserar Kia Europe ett nytt initiativ för att bidra till en mer hållbar utveckling även till havs. Tillsammans med start up-företagen Odyssey Innovation, Polyola, Sieve och Waterhaul, vill man gemensamt fortsätta driva passionen för en hållbar rörelse.

Partnerskapen är också i linje med Kias initiativ att rensa havet från plastavfall tillsammans med Ocean Cleanup, och att i allt större utsträckning återvinna materialet som samlas in för att skapa hållbara och kreativa produkter.

Kia tror att rörelse inspirerar idéer – och att idéer kan inspirera en rörelse. Genom att lyfta fram nystartade outdoor-varumärken och deras innovativa idéer kan det inspirera andra att göra mer ansvarsfulla val.

– Hållbarhet är hjärtat i vår rörelse för att inspirera till ny mobilitet, säger Sjoerd Knipping, Vice President Marketing & Product Kia Europe. Vi delar denna vision med unga varumärken som Odyssey Innovation, Waterhaul, Polyola och Sieve genom att skapa ansvarsfulla upplevelser som berikar våra kunders livsstil och bjuder in till en positiv förändring.

De fem partnerföretagen har gemensamt att de återbrukar avfall från havet i olika livsstilsprodukter och på ett innovativt sättminskar klimatpåverkan, samtidigt som de maximerar produkternas prestanda.

Genom samarbetet med Kia kommer de att få ytterligare stöd, uppmärksamhet och resurser för att fortsätta växa och utvecklas.

Polyola

Surfbrädor i 100 % polyuretan baserade på återvunnet material – 100 % återvinningsbara.
Fransk tillverkare av surfbrädor. Samarbetet syftar till att utforska framtiden för brädproduktion, surfing och mer hållbar utveckling.

Odyssey Innovation

Simpaddlar tillverkade av havsavfall och gamla våtdräkter.
Odyssey Innovation är baserat i England och har utvecklat 100 % cirkulära plastpellets som härrör från övergivna, förlorade eller på annat sätt kasserade fiskeredskap, insamlade rep, samt återvunnen neopren, från exempelvis våtdräkter.

Sieve

Surffenor från återvunna kapsyler.
Tyskt start-up grundat av surfare som utvecklat ett sätt att använda återvunna flaskkapsyler, förstärkta med tillsatt fiber i fenorna till surfbrädor. Fibern tillsätts som ett nytt material, men man letar efter ett återvunnet alternativ.

Waterhaul

Solglasögon och strandstädningskit gjorda av spökredskap.
Spökredskap – kvarlämnade fiskeredskap – är den mest skadliga formen av plast i havet. Waterhaul använder den övergivna fiskeutrustningen som driver i land vid engelska Cornwall och omvandlar plastavfallet i tillverkningen av glasögon och kit för att städa stränder från sopor.

Nya material och den regenerativa revolutionen

Förra året tecknade Kia ett sjuårigt globalt partnerskap med The Ocean Cleanup, en ideell organisation som utvecklar och integrerar teknik för att befria världens hav från plast. Plast som samlas in av The Ocean Cleanup används för återvinning.

I Kias hållbarhetsstrategi – som en del av Plan S – integreras mer klimatsmarta material i bilarna genom att använda förnybara resurser. Att fasa ut djurbaserat läder, använda tio definierade hållbara material i bilarnas interiörer och kontinuerligt utveckla nya biobaserade material är del av denna strategi.

Nya Kia EV9 som lanseras i höst använder interiörmaterial med mindre klimatpåverkan, exempelvis är stolstyget gjort av BIO PU (Bio-Polyuretan) medan andra delar är av återvunnen plast. Tyget och mattorna är gjorda av återvunnenPET samt återvunna fiskenät.

Kia Sweden & Håll Sverige Rent

Kia vill bidra till ett minskat avtryck i naturen. Att köra laddbart är ett av dem, att inte skräpa ner är ett annat. Som vänföretag till Håll Sverige Rent vill Kia Sweden bidra ekonomiskt, men också hjälpa till att skapa uppmärksamhet till hur vi kan motverka nedskräpningen i naturen. HSR driver ett särskilt projekt kring skräpplockning vid våra stränder.