Nyheter

Svanen landar i Almedalen

Miljömärkning Sverige, som står bakom Svanen och EU Ecolabel, bjuder in till samtal om hållbar upphandling och marknadsföring, som vägleder till val som gör skillnad. Det är bråttom att ställa om till en mer hållbar utveckling och i EU:s New Green Deal finns intressanta lagförslag. Men de behöver anpassas för att vara effektiva och öka värdet för konsumenter, företag och för miljön.

På den svenska politiska arenan råder mer stiltje jämfört med den europeiska vad gäller lagförslag för miljön och klimatet. Ett lagförslag, som skulle göra det obligatoriskt att ställa miljökrav på de 800 miljarder SEK som årligen omsätts i offentlig sektor, har inte lagts fram av regeringen.

Hur kan statens verksamheter ta ansvar för en mer hållbar upphandling?

Det finns många möjligheter att ställa och följa upp hållbarhetskrav vid upphandling. Men inte ens statens egna verksamheter gör det, visar en rapport från Riksrevisionen. En ny lag om att det ”ska”, inte som tidigare ”bör”, ställas miljö, klimat- och sociala krav vid upphandling, har stoppats i byrålådan. Det trots att Sveriges offentliga sektor måste agera nu för att ställa om samhället och nå klimatmålen.

Medverkande:

Emma Rung, vd, KRAV, Linnéa Engström, programdirektör Skandinavien och Östersjöregionen, MSC, Johan Löfstrand, ledamot i miljö- och jordbruksutskottet, (S) Riksdagsledamot, Gabriella Sydorw, gruppledare för uppföljningsgruppen, Statens inköpscentral Kammarkollegiet. Anna Linusson, vd Miljömärkning Sverige. Representant för regeringen saknas fortfarande.

Torsdag 29/6 kl. 15.30-15.55

Hur kan EU förenkla de hållbara valen av byggprodukter?

Miljömärkning på byggprodukter risker att förbjudas enligt EU:s byggvaruförordning. Men hur ska hemmafixaren lätt kunna välja rätt om miljömärkning förbjuds?

Medverkande: Jakob Olofsgård, bostadspolitisk talesperson, Liberalerna, Charlotta Persfell, marknadschef, Kährs, Håkan Larsson, samhällspolitisk chef, Villaägarna, Lukas Sjölén, chef byggprodukter, Miljömärkning Sverige. Representant för oppositionen saknas fortfarande.

Hur får du kommunicera ditt miljömärkta hus utan att grönmåla?

Ett nytt förslag från EU-kommissionen ”Green claims” vill stoppa grönmålning, greenwashing, vid marknadsföring med miljöargument och förhindra tillväxten av substanslösa märkningar. Det är ett historiskt förslag som kan dämpa den hotande grönmattningen bland konsumenter. Men vilka konsekvenser ger det för miljömärkning och företag?

Medverkande:

Sara Gorton, hållbarhets- och innovationsdirektör, Skanska Sverige
Stefan Björling, affärsområdeschef byggnader, Miljömärkning Sverige, Christian Quarles van Ufford, marknads- och kommunikationschef Miljömärkning Sverige

Onsdag 28/6 kl. 15:00-15:25

Läs mer om programmet här:

Riksrevisionens rapport om miljömässig hållbarhet vid statlig upphandling – Regeringen.se

En skyldighet att beakta vissa samhällsintressen vid offentlig upphandling – Regeringen.se