Nyheter

Göteborg tar täten: Sveriges första batteryswap för elmopeder invigdes i Nordstan idag

Göteborg har tagit på sig ledartröjan vad gäller omställning till gröna transporter och logistik. Ett stort antal aktörer från Göteborgs stad, svenska lärosäten och det privata näringslivet samverkar för att utveckla innovationsprojekt för framtidens hållbara stad. Idag invigdes det första förverkligade projektet i Nordstan, en station för batteribyte som gör det möjligt för förare av elmopeder att snabbt byta sina urladdade batterier mitt i stan.

Den nyinvigda batteryswapen har möjliggjorts via innovationsprojektet CoMiMo (Connected Micro Mobility), finansierat av Drive Sweden. Här medverkar Lunds universitet, Högskolan i Borås, Vialumina, GoCiklo, foodora och Nordstan. Samarbetspartners har också varit Business Region Göteborg och Göteborg Parkering.

– Nordstan är med sitt centrala läge och tillhörande garage en perfekt plats för att utveckla en mobilitetshubb för framtidens hållbara transporter. Vi planerar nu för att batteryswapen ska följas upp med fler hållbara innovationer som kan underlätta logistiken för många företag i staden, säger Helena Lindqvist, vd Nordstan.

Anläggningen i Nordstan drivs av GoCiklo, ett nystartat företag som erbjuder den infrastruktur som behövs när lätta elfordon lätt ska kunna byta batterier. I företagets tjänst ”Go-Swap-Go” kan företag hyra elmopeder och få tillgång till swap-stationerna. Först ut att använda tjänsten är foodoras bud i Göteborg.

– På foodora ser vi stora fördelar med GoCiklos tjänst. Först och främst ger det möjlighet till en ännu snabbare omställning till 100% grön last-mile delivery, vilket vi eftersträvar genom olika initiativ. Det snabba batteribytet förenklar även arbetsdagen för våra anställda bud, då de slipper planera in tid för laddning under sin arbetsdag, säger Hans Skruvfors, vd foodora.

GoCiklos mål är att etablera ett nätverk med elektriska mopeder och swap-stationer i alla storstäder i Europa.

– Transporter i städerna behöver ställa om till att bli utsläppsfria, inte bara för klimatet utan även för hälsan hos dem som bor och arbetar där. Vi är glada över hur GoCiklo’s ”Go-Swap-Go” tjänst kan förenkla för användarna och göra den gröna omställningen ännu smidigare, säger Mattias Tingvall, vd GoCiklo.

Utöver Nordstan kommer tre andra parkeringshus i Göteborg vara utrustade med GoCiklos swap-stationer. Parkeringshusen ligger vid Olskroken, på Heden och i Koffen vid Masthuggstorget.

– Batteryswap möjliggör ett storskaligt skifte från bensin- till eldrivna mopeder och andra mikrofordon. Det är superroligt att Göteborg blir premiärstad för detta. Nu når elektrifieringen helt nya grupper av användare som inte tidigare har varit del i klimatomställningen. Vi skapar en tystare och renare stad,säger Anastazia Kronberg, Business Region Göteborg, som genom sitt engagemang i EU-projektet Move21 har banat väg för Göteborg blir först ut.

Projektet CoMiMo omfattar även geofencing baserad på Vialuminas teknikplattform. Via den kan flera tjänster göras möjliga som skapar ordning i staden, ökar trygghet och säkerhet, och förenklar användningen.

Drive Sweden är ett av regeringens 17 strategiska innovationsprogram (SIP). Drive Sweden’s vision är att Sverige tar en ledande roll i att använda digital teknik för att skapa ett mer hållbart transportsystem.

De strategiska innovationsprogrammen finansieras genom Vinnova, Formas och Energimyndigheten. Lindholmen Science Park AB är värdorganisation.