Tre av fyra svenska konsumenter anser att det är viktigt att tillverkare använder återvunnet material i sina produkter. Det visar Stena Recyclings nya rapport Circular Voice. I rapporten framgår att en del branscher kan bli bättre på att informera konsumenterna om sina varors återvinningsbarhet.
Stena Recycling har för andra året i rad frågat 5 000 konsumenter i åldrarna 18–65 år i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Polen om frågor som rör hållbarhet och återvinning. Bland annat om hur olika industrier lyckas – eller misslyckas – med att dela information om produkters återvinningsbarhet.
Klädbranschen är en av flera branscher vars hållbarhetsarbete ofta bevakas hårt och kritiskt. Ändå svarar många svenska konsumenter att modeindustrin är bra eller väldigt bra på att informera om återvinningsbarheten. Bara livsmedelsindustrin lyckas bättre – med hela 63 procent positiva svar.
– Vi tror att alla branscher har någonting att lära av varandra. Livsmedelsbranschen och klädbranschen bör kunna inspirera andra om hur man kan arbeta för att nå fram till konsumenterna, säger Anna Sundell, Head of Sustainability & Communications på Stena Recycling Sverige.
Topplistan över hur bra branscher är på att delge information om återvinningsbarhet hos sina produkter (andel svenska konsumenter som svarar ”bra” eller ”väldigt bra”):
Livsmedel 63%
Kläder 45%
Elektronik 41%
Bilar 36%
Möbler 35%
Sportartiklar 31%