Nyheter

Stadsutvecklingsdagarna tar plats på Frihamnsdagarna

Frihamnsdagarna fortsätter att knyta till sig strategiska samarbetspartners inför årets arrangemang som genomförs 29-31 augusti. Nu inleds ett samarbete med PR-byrån A Beautiful Soup som ska ansvara för att samordna scenen för hållbar stadsutveckling.

Inför den fjärde upplagan av Frihamnsdagarna, Sveriges nya demokratiska mötesplats, presenteras flera nyheter. En nyhet är att evenemangsområdet kommer att tematiseras i högre utsträckning än tidigare. Ett område är hållbar stadsutveckling, och för denna scen ansvarar PR-byrån A Beautiful Soup.

­Såväl besökare som arrangörer har efterfrågat tematiserade scenområden på Frihamnsdagarna utifrån de viktigaste samhällsfrågorna. Frihamnsdagarna är fortsatt en mötesplats för alla slags samhällsfrågor men på några scener skapas kluster av aktörer och programpunkter.

– Hur vi bygger och utvecklar våra städer kräver många olika perspektiv. På Frihamnsdagarna möts människor från olika delar av samhället. Därför är det en bra mötesplats för samtal om stadsutveckling. A Beautiful Soup har haft ett stort engagemang på Frihamnsdagarna tidigare år och har dessutom ett etablerat koncept för stadsutvecklingsseminarier som de kört i Almedalen under flera år. Att A Beautiful Soup får ansvar för att samordna scenen för hållbar stadsutveckling var ett naturligt val, berättar David Björneloo, en av Frihamnsdagarnas initiativtagare.

– Vi är väldigt glada att kunna ta vårt koncept Stadsutvecklingsdagarna till Frihamnen i Göteborg. Frihamnsdagarna är en allt viktigare mötesplats för öppna och demokratiska samtal, inte minst för stadsutvecklande aktörer och beslutsfattare, och vi vill gärna vara med och lyfta arrangemanget ytterligare, berättar Ulf Kamne, vd på A Beautiful Soup i Göteborg.

Stadutvecklingsfrågorna äger rum på och runt scenen Frigga. Eventen består av seminarier, utställningar, mingel och rundabordssamtal.

Frihamnsdagarna äger rum på bananpiren i Göteborg 29-31 augusti. 2023 kom 13 500 besökare och ambitionen är att locka fler besökare 2024. Allmänheten har gratis inträde och årets är ”Be the change”.