Nyheter

Stockholm koras till bästa mobilitetsstad 2024

Stockholm är bäst i Sverige på hållbart resande. Det konstaterar Dagens Industris experter i tidningens årliga ranking. Stockholm koras till bästa mobilitetsstad 2024.

Dagens Industri har presenterat sin årliga mobilitetsranking. Tillsammans med en kommitté av experter har tidningen granskat hur Sveriges kommuner presterar när det kommer till cykelsatsningar, kollektivtrafik, laddmöjligheter och närhet till samhällsservice. Stockholms stad vinner guld och klättrar från en tredjeplats 2023 till toppositionen 2024.

– Jag är övertygad om att Stockholm blir en mer inbjudande stad när fler får möjlighet att promenera, cykla och åka kollektivt. Det förbättrar luften, minskar bullret och ger större utrymme för folkliv, uteserveringar och träd. Vi har jobbat stenhårt under flera år för att göra Stockholm grönare. Den här guldmedaljen är ett kvitto på att det ger resultat, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Stockholm har presenterat flera omvälvande projekt. Paradgatan Sveavägen blir bilfri i sommar. Tegelbacken ska omvandlas från grå trafikplats till prunkande park. Inte minst har beslutet att införa en ny miljözon i en del av City väckt uppmärksamhet.

– Alldeles för länge har staden dominerats av bensin- och dieselbilar. Det är vi på väg att förändra. Stockholms nya miljözon blir den första i sitt slag och vi har redan sett ett stort intresse från andra städer i Europa. Vi visar vägen i miljö- och klimatomställningen, fortsätter Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Vid sidan av den nya miljözonen planerar Stockholm att införa en så kallad stadsmiljözon i den historiska stadsdelen Gamla stan. Stadsmiljözonen är ett Stockholmsunikt koncept som innebär en omvandling från biltrafik och parkering till levande torg och gågator.

– Gamla stan har ett av Stockholms allra vackraste lägen, med historiska byggnader och utsikt över Riddarfjärden. Nu ska det bli en plats som präglas av folkmyller och mänskliga möten. Stockholms sommargågator har redan exporterats till många kommuner. Jag hoppas att samma sak kommer att hända med stadsmiljözonen, avslutar Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

Foto: Markéta Klimešová