MSC Cruises inför OptiCruise, ett nytt optimeringsverktyg för reseplanering som beräknas bidra till en minskning av hela fartygsflottans utsläpp med upp till 15 procent till 2026. Rederiet har utvecklat en ny matematisk modell tillsammans med OPTIMeasy, ett forskningsföretag knutet till Genuas universitet. Analyser har genomförts gällande flertalet faktorer som påverkar planeringen av samtliga MSC Cruises rutter för att uppnå den optimala effektivitetsnivån.
Planeringen av rutter inom den globala kryssningsindustrin har traditionellt sett varit starkt inriktad på hur attraktiva fartygsdestinationer är för potentiella kryssningsresenärer. OptiCruise utvidgar tillämpningsområdet avsevärt till att omfatta många andra aspekter som påverkar en resrutts effektivitet, inklusive ordningsföljden för hamnanlöpen, avgångs- och ankomsttider i hamnarna, fartygets hastighet, destinationernas attraktionskraft, utflykter i land och driftskostnader som bränsle, hamnavgifter och livsmedel.
– Detta är ett stort kliv i rätt riktning för en hållbar kryssningsbransch och genom att använda OptiCruise räknar vi med en genomsnittlig bränslebesparing och utsläppsminskning på 10-15 procent för hela MSC Cruises fartygsflotta. Det är också en mycket viktig pusselbit för att uppnå vårt mål om netto-noll utsläpp av växthusgaser till 2050 för vår marina verksamhet, säger Michele Francioni, Chief Energy Transition Officer för MSC Cruises.
Verktygets algoritmer använder all information för att optimera energieffektivitet och samtidigt ta hänsyn till kryssningsresenärernas önskemål om attraktiva rutter och destinationer. Planeringen av kryssningsfartygens rutter sker vanligtvis två år före en avresa och resultatet av implementeringen av OptiCruises presenteras i sin helhet 2026.
MSC Cruises strategi för att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser (GHG) till 2050 för sin marina verksamhet är inriktad på tre nyckelområden – fartygs- och motorteknik, operativ effektivitet och förnybara bränslen. OptiCruise är en del av MSC Cruises fokus på operativ effektivitet och innebär att rederiet i större utsträckning använder digitalisering för att effektivisera energiförbrukningen.
OptiCruise utvecklades som en del av det EU-finansierade CHEK-projektet, som inrättades för att undersöka och testa flera möjligheter till koldioxidsnål sjöfart, inklusive energiteknik och innovativ fartygsdesign. Den matematiska modellen godkändes för utveckling av Project CHEK eftersom den ansågs vara en faktor som skulle kunna minska utsläppen avsevärt, inte bara för MSC Cruises utan för hela kryssningsindustrin.