Flexis – ett gemensamt bolag mellan Renault Group, Volvo Group och CMA CGM – visar upp Estafette Concept och Renaults vision om eldrivna transporter i framtiden. Flexis kommer ta sig an utmaningarna inom energiomställningen och transportlogistiken för sista milen in till staden.
Plattformen för fordonet har utformats efter de behov och önskemål som yrkesförare har, med fokus på säkerhet både för förare och gods vid leveranser, lastning och lossning.
– Vi är glada över att vara med och förverkliga den plan som Renault, Volvo och CMA CGM Group har skapat för att förändra stadstransporter. Målet är att göra transporterna mer hållbara, säkrare och bättre för både stadsmiljön, förarna och invånarna. Renault Estafette Concept är ett första exempel på hur framtidens eldrivna transportbilar kommer att se ut: designade för stadskörning, kompakta, uppkopplade och skapade för hållbara leveranstjänster, säger Philippe Divry, VD, Flexis SAS.
EXTERIÖR DESIGN
Renault Estafette Concept är designad för att köras i städer. Det är en kompakt men ändå rymlig helelektrisk skåpbil som kombinerar längden hos en Kangoo, smidigheten i en Clio och lastkapaciteten i en Trafic. Fordonet är designat för yrkesproffs, byggd efter deras åsikter och anpassad för deras behov samt gör arbetet smidigare och säkrare.
Estafette Concepts mått (4,87 x 1,92 meter) liknar Kangoo’s (4,91 x 1,86 meter). Men Estafette Concept är mycket högre (2,59 meter jämfört med 1,85), med en tydlig vertikal silhuett – ”standing proportions”. Det gör att föraren kan röra sig enkelt mellan kupén och lastkajen t ex.
Sidodörrarna öppnas med en snabb rörelse. Jalusi-öppningen baktill öppnar upp skåpbilens fulla höjd. Skåpbilen kan till exempel backa nära intill till en lastkaj för enkel lastning. Jalusien används uteslutande för lastning och skjutdörren vid sidan av trottoaren används uteslutande för lossning, för en säkrare arbetsmiljö.
Renault Estafette Concepts mjuka form ger ett lugnt intryck som på ett snyggt sätt döljer bilens avancerade teknik.
Taket är färgglatt i poppigt gult ovanpå en grå hytt som gör att skåpbilens höjd känns mindre dominant.
Kylargrillen, under vindrutan, sticker ut från de annars mjuka konturerna på Estafette Concept. Det bakbelysta Renault Nouvel’R-emblemet reflekteras tydligt i det nya LED-ljusmönstret, som bildar stora, vertikala fragment av logotypen i ändarna av grillen.
För att ge föraren en panoramautsikt över stadsmiljön sveper den gigantiska vindrutan runt sidan och ansluter till två stora vindrutor som bildar en panel. Utifrån sett ger den diskreta ramen ett intryck av en högteknologisk ”visirhjälm”, vilket visar att skåpbilen har avancerade säkerhetsfunktioner
INTERIÖR DESIGN
– Estafette Concepts kupé är utformad för att minska den totala ägandekostnaden. Den smarta designen gör förarens jobb enklare, och skåpbilen är byggd för att klara hårt dagligt arbete. Estafette Concept innehåller smarta säkerhetsfunktioner för att skydda människor i städer, säger Yannick Bignon, projektledare för LCV-design, Ampere
Kupén går i gult och har ett enda säte för föraren. Sätet är placerat på en plattform, så att föraren befinner sig i en bekväm och säker position. Föraren kan vrida sätet för en upprätt ställning. Och alla som är upp till 1,90 meter långa kan stå helt rakt inuti. Plattformen under sätet har 7 lådor (3 på dörrsidan, 4 på andra sidan).
Estafette Concept instrumentpanel är full av teknologi och saknar en traditionell skärm vid ratten. Den är uppdelad i en 7-tums skärm som visar körinformation och en 12-tums skärm i mitten, riktad mot föraren. Skärmens nederdel, ytan i mitten av ratten och området vid dörren har en rad widgets som ger snabb åtkomst till förarens favoritfunktioner. Multimediasystemet har öppen teknik som kan köra olika program specifikt utvecklade för de yrkesgrupper som använder fordonet. Två X-tums vertikala skärmar i slutet av instrumentpanelen visar kameravyer bakifrån
En skjutdörr skiljer sittbrunnen från lastutrymmet. Den stängs automatiskt när föraren återvänder till förarplatsen eller lämnar fordonet – så att godset i baksätet alltid är säkert. Lastutrymmet har fyra fällbara hyllor där föraren kan ordna godset på ett tydligt och logiskt sätt.
Varje detalj i exteriören och interiören är strömlinjeformad för smidig och säker drift. Under rundorna behöver föraren aldrig öppna bakluckan eller kliva ut på vägen. Detta håller både föraren och lasten säkra (godset är aldrig tillgängligt eller synligt från utsidan av skåpbilen).
SOFTWARE DEFINED VEHICLE
Renault Estafette Concept är helt uppkopplad och utnyttjar SDV-arkitekturen (Software-Defined Vehicle) i plattformen som utvecklats av Ampere. Elektroniska SDV-arkitekturer spelar en viktig roll för att öka prestanda och kostnadseffektivitet i den nya generationens fordon. De har även moderna funktioner som uppdateras i realtid och kan förutsäga när underhåll behövs. Tillsammans hjälper de till att sänka användningskostnaderna med ungefär 30 %.