När det handlar om återbruk tänker vi främst på inredningar, installationer och olika byggdelar. Men faktum är att om vi ser till hur mycket det återbrukade väger i ton, så finns den riktigt stora potentialen i schaktmassor från berg och jord.
Inte sällan händer det att en byggaktör skickar stora mängder massor till deponi samtidigt som en annan aktör i närheten köper jungfruligt material. Helt i onödan. Om massorna i stället återbrukas lokalt, helst i samma projekt, eller åtminstone i ett grannprojekt, finns mycket att vinna, både i transportarbete, klimatpåverkan, tid och kostnader.
Stora möjligheter
Visserligen – massor kan vara förorenade och beroende på hur de klassas, måste en del skickas till deponi eller få en nedgraderad användning – men betydligt mycket mer än idag kan faktiskt återbrukas, återvinnas eller förädlas till högre kvalitet.
ABT Bolagen som är verksamma bland annat i Storstockholm har länge arbetat för en mer miljömässig, klimatvänlig och resurseffektiv hantering av massor, som i sammanhanget hellre kallas material. ÅV100 är företagets koncept och vision – hundra procent ska återvinnas.
Byron Velasco, som är projektledare och ingår i företagets återvinningsgrupp, har några riktigt bra exempel.
– En kollega fick en förfrågan inom en del-etapp av Förbifart Stockholm, om en bättre materialhantering. Jag åkte ut och kollade de massor som uppkom på 55 platser inom projektet. Analyserna av föroreningarna var redan utförda, vilket var en bra förutsättning.
Massorna innehöll mycket sten och var därmed relativt lätta att upparbeta och använda i projektet, i stället för att skicka dem till deponi.
ABT Bolagen ställde upp med maskinist, sorteringsverk, lämplig maskin och platsledning med kunskap om just denna typ av materialhantering. Av 20000 ton behövde bara 9000 ton skickas till deponi. Hela 11000 ton kunde användas i projektet, de upparbetade fraktionerna utgjordes av sten >70 mm respektive en mellanfraktion 35–70 mm.
Tack vare denna hantering undveks 292 schaktbilstransporter tur och retur till deponi/mottagningsanläggning, totalt 24656 km. Det blev en minskning i buller och damm tack vare färre transporter. Kostnaderna reducerades med 50 procent, tack vare undvikna transportkostnader och lägre tippavgifter.
Klimatpåverkan minskade med 24,3 ton CO2e. Här bör man tänka på att de 20000 ton massor exemplet handlar om utgör en mycket liten del av de massor som hanteras inom Förbifart Stockholm.
– I ett annat projekt av stor dignitet, nämligen ombyggnaden av Österåkers golfbana, levererade vi 1,2 miljoner ton material, vars ursprung var från andra projekt, fortsätter Byron Velasco. Även detta ett bra exempel på återbruk.
Företaget har i Stockholmsområdet två anläggningar där man tar emot material och upparbetar, nämligen i Kungsängen och Arninge. Där sker provtagning, krossning och sortering. Förädling kan göras genom inblandning av andra beståndsdelar, alternativt genom att material i grunden har så goda egenskaper att det endast behöver genomgå några av de olika processerna.
Mer samordning
Även utan att förädla massor skulle mycket mer än idag kunna göras för att öka återvinningen. Dels genom att bättre särskilja de olika materialen vid uppkomst på arbetsplats, men även genom att frågan lyfts mycket tidigare i de olika projektskedena för att ytor (för mottagning och behandling) ska identifieras och undersökningar som genomförs ska premiera återbruk och återvinning.
– En byggherre kan vara i färd med att köra bort urschaktad jord samtidigt som grannbyggaren är i behov av samma slags material. Helt utan samordning, och just samordning är det som krävs, säger Byron Velasco.
– Stanna upp och tänk till tidigt i ett projekt, kanske ni kan hitta samordningsvinster, uppmanar Byron Velasco.
Som också berättar att för att minska klimatpåverkan av ABT Bolagens verksamhet går man över till användning av lastbilar, lastmaskiner, krossar och sorteringsverk, som drivs fossilfritt med grön diesel eller el.