För första gången ska klimatoptimerad asfalt med inblandning av det fossilfria bindemedlet lignin testas på en högtrafikerad sträcka. Natten mellan den 18 – 19 september lade Svevia ny asfalt på en cirka 500 meter lång sträcka längs Norra länken mot Lidingö, Stockholm.
I samarbete med Trafikverket har Svevia valt att använda klimatoptimerad asfalt på halva sträckan.
– Vi känner att vår klimatoptimerade asfalt nu är mogen för att testas på en högtrafikerad väg, något som aldrig tidigare gjorts i Sverige, säger Mattias Andersson, produktspecialist på asfalt, Svevia.
Utläggningsuppdraget på Norra länken ingår Svevias underhållskontrakt för Trafikverket inom Stockholm. Den ökade kostnaden för att använda den klimatoptimerade asfalten står Svevia för.
– Trafikverket välkomnade verkligen vårt förslag att testa en sträcka på Norra länken. Det ligger både i vårt och deras intresse att hitta metoder och produkter som är långsiktigt hållbara för en mer klimatvänlig och robust infrastruktur i Sverige, säger Dan Sjöman, arbetschef utläggning Stockholm, Svevia.
Den totala längden på sträckan längs Norra länken som har fått ny asfalt är 492 meter lång. Halva sträckan har lagts med klimatoptimerad asfalt i båda körfälten och halva sträckan med konventionell asfalt.
– Vi kommer tillsammans med Trafikverket att noga utvärdera och jämföra de båda sträckorna. Tillfället är optimalt då förutsättningarna för de två sträckorna är exakt likadana. Det ska bli mycket intressant att jämföra prestandan på vår klimatoptimerade asfalt och på den konventionella. De utvärderingar som vi gjort hittills har visat att vår klimatoptimerade asfalt med lignin som bindemedel håller samma kvalitet som en traditionell asfalt med bitumen som bindemedel, säger Mattias Andersson, Svevia.
Som exempel nämner Mattias den 1,7 kilometer långa vägsträcka som Svevia lade i Håbo under 2022. I Sverige är det den längsta sträcka hittills som lagts med asfalt där bitumen ersätts med ett bindemedel från växtriket.
– Det är tack vare framsynta kunder som Järfälla kommun men även Håbo- och Västerås kommun som vi har haft möjlighet att förfina metoden för att tillverka asfalt med lignin. Järfälla till exempel har en modig och målmedveten plan för att minska sin miljöpåverkan. Till sitt projekt i Barkabystaden finns en särskild handlingsplan för en klimatneutral stadsutveckling där de bland annat valt att använda vår ligninbaserade asfalt, säger Dan Sjöman, Svevia.
Den klimatoptimerade asfalten tillverkas i Svevias toppmoderna asfaltverk som drivs med bio-olja och grön el. Asfaltmassan består till stor del av återvunnen asfalt och lignin ersätter delvis det fossila bindemedlet bitumen. Lignin ingår i växters cellväggar och ger bland annat virke dess styvhet och mekaniska styrka. Genom att använda lignin i stället för det oljebaserade bindemedlet bitumen ger asfalten ett netto noll CO₂ avtryck.
Fakta utläggningsuppdrag på Norra länken
Norra länken är en stadsmotorväg i Stockholm och del av E20 och Länsväg 277. Den sträcker sig från Essingeleden vid Karlberg i nordväst till avfarten mot Värtahamnen och Lidingö i nordost.
Varje dag passerar i snitt per år 12 600 fordon per dygn
Sträckan som ska få ny asfalt är 492 meter lång
Sammanlagt kommer cirka 400 ton asfalt att användas vilket motsvarar cirka 4000 kvadratmeter.
Fakta om asfalten som kommer att användas på Norra länken
Halva sträckan läggs med Svevias klimatoptimerade asfalt med lignin och halva sträckan läggs med traditionell asfalt.
Den klimatoptimerade asfalten består av återvunnen asfalt där lignin ersätter bitumen som bindemedel.
Lignin ingår i växters cellväggar och ger bland annat virke dess styvhet och mekaniska styrka och är en produkt från skogsindustrin. Svevia samarbetar med Fibenol som leverantör av lignin.
Genom att använda lignin som innehåller biogent bundet kol binds motsvarande mängd CO₂ in i vägen, som släpps ut vid själva tillverkningen av asfalten, vilket gör att det blir ett netto noll CO₂ avtryck.
Den konventionella asfalten som läggs är en ABS16 70/100.