I Köpenhamn har nya analyser blåst nytt liv i planerna att skapa en ny stor grön park mitt i Köpenhamn mellan Tivoli och Scala och Rådhuspladsen. I budgetöverenskommelse finns nu 12,1 miljoner kronor för att sätta igång den gröna drömmen, som ser ut att bli verklighet 2026.
– Denna park kommer att skapa ett helt unikt stadsrum med mycket mer stadsliv och kommer att göra Köpenhamn grönare och ge mer plats för gående och cyklister!
Så sa teknik- och miljöborgmästare Line Barfod (EL) till nyhetssajten migogkbh.dk.
Planerna på en bilfri zon och grön park framför Tivoli hade tidigare lagts på hyllan, eftersom det var svårt att upprätthålla busstrafiken i Köpenhamns hjärta, men en ny trafikanalys av Vesterbro Passage visar nu att bussarna, som idag kör på Vesterbrogade mot Köpenhamns centralstation, utan stora utmaningar kan omdirigeras till att köra på Jernbanegade och Hammerichsgade.
Hos Tivoli har planerna väckt stor glädje.
– Vi döljer inte att vi väldigt gärna vill att stadsparken blir verklighet. Vi välkomnar de möjliga lösningsförslagen och ser fram emot den fortsatta processen, säger Susanne Mørch Koch, direktör för Tivoli. En grön stadspark blir utan tvekan en vinst för både köpenhamnarna och de som besöker huvudstaden, och kommer att ge Tivolis gäster en ännu bättre ankomst till vår nöjespark. Det handlar om en kvalitetshöjning av hela området med utsikt mot ett grönare Köpenhamn, som också kommer att bidra till utvecklingen i huvudstaden. Detta ser vi på Tivoli mycket fram emot att vara en del av, sa Susanne Mørch Koch redan före budgetöverenskommelsen.
Bakom förslaget till en bilfri zon och en grön park står Tivoli, Landbrug & Fødevarer, Dansk Industri, Danica Pension, ATP Ejendomme och Dansk Industri.
Parterna är eniga om att avsätta medel till tillfälliga stadsmiljöförsök i Vesterbro Passage.
Det avsätts:
12,1 miljoner kr totalt för anläggning 2025-2026 för vidare projektering.
0,8 miljoner kr för service 2026 för hantering av minskade intäkter från betalparkering samt följande drift och underhåll.
0,1 miljoner kr för finansiella poster 2026 till följd av minskade utgifter för statlig avräkning på parkeringsintäkter. Initiativet förväntas medföra merkostnader.
Foto: rehak2