Hållbarhet ligger högt på VBG Groups agenda. För att öka kunskapsnivån hos personalen i olika delar av världen har de genomfört en uppdragsutbildning i hållbarhet tillsammans med Högskolan Väst.
– Att bygga kunskap är en viktig del i vår hållbarhetsresa. Den ger oss en gemensam plattform att stå på, oavsett vilken världsdel vi jobbar i, säger Christina Holgerson, koncernens hållbarhetsdirektör.
Den internationella industrikoncernen VBG Group har verksamhet i 15 länder och är kanske mest känd för sina släpvagnskopplingar för transportfordon. År 2020 påbörjade koncernen ett målmedvetet hållbarhetsarbete som bland annat innebär att de ska reducera utsläpp av växthusgaser från egna anläggningar samt energiförbrukning med 50 procent till år 2030. Fokus ligger nu främst på att bygga kunskap och infrastruktur som bidrar till att nå målen.
– Vi är anslutna till UN Global Compact sedan 2022. Det innebär att vi förbinder oss att arbeta aktivt med hållbarhet och att rapportera årligen till FN om vårt arbete. Eftersom vi är en svensk aktör har vi svensk lagstiftning att förhålla oss till oavsett vilket land vi agerar i, berättar Christina Holgerson.
Olika syn på hållbarhet
– En stor utmaning är att vår personal lever och jobbar i länder med olika mognadsgrad när det kommer till hållbarhet. Vi har 2000 anställda och förståelsen för det arbetet kan skilja stort mellan länderna. Därför är det viktigt att bygga kunskap så att all personal får samma plattform att stå på, säger Christina.
För att få en lösning som matchar koncernens organisation och förutsättningar valde VBG Group att skräddarsy en uppdragsutbildning tillsammans med Högskolan Väst.
– Vi har samverkat med högskolan tidigare så valet föll sig naturligt. För oss är det viktigt att använda forskningsbaserad utbildning av hög kvalitet, förklarar Christina.
Utbildning för vissa yrkesroller
Sedan hösten 2022 har Högskolan Väst och VBG Group genomfört sex onlinekurser med totalt cirka 120 deltagare samt fyra fysiska lunch-till-lunch-kurser med säljinriktning för ett 60-tal anställda som har direkt kundkontakt. Deltagarna arbetar i olika delar av världen: Norden, övriga Europa, Asien, Nord- och Sydamerika. Utbildningarna har gett deltagarna nya kunskaper om allt från FN:s hållbarhetsmål, livscykelanalyser och cirkulär ekonomi, till hur materialutvinning och transporter påverkar den fysiska miljön.
– I den längre online-utbildningen har vi haft en mix av inköpare, produktutvecklare, chefer och säljare. Alla har på olika sätt möjlighet att påverka och bidra till vårt hållbarhetsarbete, säger Christina.
Anpassat kursinnehåll
Deltagarnas olika yrkesroller, nationaliteter och kunskapsnivåer har inneburit att läraren Claes Fredriksson anpassat kursernas innehåll till varje omgång.
– Det kan vara en utmaning att hitta rätt perspektiv när deltagarna har olika baskunskaper och olika uppfattningar om vad hållbarhetsarbete är. Därför har vi inför varje kursomgång stämt av hur vi lyfter exempel och sammanhang som relaterar till deltagarnas länder och de förutsättningar som finns där, säger Claes Fredriksson, docent i materialvetenskap som forskar och utbildar inom miljö- och hållbarhetsfrågor.
Kostnadseffektiv lösning
Utbildningen slutfördes tidigare i år och utvärderingen visar att deltagarna fått nya kunskaper och insikter om hållbarhetsarbete.
– Deltagarna uppskattar bland annat att upplägget gjort det möjligt att kombinera studierna med jobbet. Nu vill fler gå utbildningen, så det kan eventuellt bli en fortsättning. Att genomföra kurserna online är en kostnadseffektiv och smidig lösning, säger Christina.
– Utbildningen är en viktig investering. Förutom att den ger oss en gemensam plattform med kunskaper att stå på, får vi ett gemensamt ”språk” för hur vi pratar om vårt hållbarhetsarbete och vi skapar även nätverk inom företaget som är värdefulla på vår hållbarhetsresa, avslutar Christina.