Svenska hushåll är några av världens främsta energikonsumenter – och många har det varmare hemma än vad som rekommenderas. En sänkning till 21 grader skulle innebära betydande besparingar både ekonomiskt och klimatmässigt. Men att få boende att acceptera en svalare inomhustemperatur har visat sig vara en utmaning. I HSB Living Lab, som är lika delar forskningsarena som flerbostadshus, undersöks om riktade kommunikationsinsatser kan främja en attitydförändring hos de boende.
Svenskarna är några av världens största energikonsumenter per invånare. Ett sätt att minska energiförbrukningen är att sänka inomhustemperaturen till 21 grader – den temperatur som rekommenderas av Boverket. Faktum är att för varje grad som temperaturen sänks i fastigheten kan minska energiförbrukningen med upp till fem procent.
Men att få boende att acceptera en lägre inomhustemperatur är lättare sagt än gjort, om du frågar fastighetsägare, styrelser och förvaltningspersonal. Är det möjligt att påverka de boendes inställning och beteende kopplade till en lägre inomhustemperatur genom riktade kommunikationsinsatser? Det undersöks just nu på HSB Living Lab i Göteborg.
I projektet Ta det coolt – beteendeutmaningar kring uppvärmning och inomhusmiljö, samarbetar beteendevetare från Beteendelabbet tillsammans med forskare och energiexperter från Chalmers. I projektets första del genomfördes intervjuer och workshops med fastighetsförvaltare, kundtjänstpersonal och styrelsemedlemmar.
Målet var att få en förståelse för de utmaningar man upplever i dialogen kring temperatur med de boende, samt identifiera lösningar på hur man kan hantera frågor och klagomål på ett konstruktivt sätt.
– Personalen vi haft kontakt med får in många felanmälningar om att de boende tycker det är för kallt i lägenheten – trots att temperaturen är den rekommenderade. Inomhustemperatur är en känslig och personlig fråga, som kräver stor förståelse och tydlig kommunikation. Vi vill få de boende att hålla rätt temperatur för klimatets skull, och samtidigt trivas i sina hem, säger Kalle Sjöstrand, förvaltare på HSB Living Lab.
Tydlig kommunikation är A och O
Efter projektets initiala del kunde man konstatera att tydlig kommunikation – vid rätt tillfälle – är A och O. Därför presenterade projektet ett förslag på en verktygslåda med kommunikationshjälpmedel för fastighetsförvaltare, i form av allt från guider till klistermärken, som ska distribueras till de boende och placeras på olika ställen i fastigheten.
Materialet ska fungera som ett hjälpmedel för personalen, och på ett lättförståeligt och utbildande sätt informera de boende om vad som påverkar värmen hemma hos dem. Detta kan bland annat handla om hur värmesystemet fungerar, hur man vädrar smart, och vad man kan förvänta sig inför ett väderomslag. Men även möjliga åtgärder som de boende kan göra själva, så som flytta möbler som står framför element.
Under slutet av 2024, till och med början av 2025, tas kommunikationsmaterial fram för att sedan testas i HSB Living Lab samt i flera olika HSB-föreningar runtom i landet. Parallellt kommer man inom projektet följa såväl energistatistik som felanmälningar utifrån en referensgrupp, som jämförs med data innan och efter materialet distribuerades.
Efteråt kommer även en kvalitativ utvärdering genomföras för att undersöka hur väl kommunikationsmaterialet tjänade sitt syfte, och hur dialogen mellan boende och förvaltare upplevts. Målet på sikt är att producera materialet i större skala och distribuera till HSB-föreningar över hela landet.
– Att få ner vår energiförbrukning innebär en oumbärlig insats för klimatet – det måste vi få fler att hjälpa till med. Men en minskad förbrukning handlar om så mycket mer än vilka tekniska innovationer vi utvecklar och tillämpar i våra fastigheter. En hållbar, varaktig förändring kring energiförbrukningen får vi först när vi får med oss människor – de boende – på tåget. Vår förhoppning är att det här kommunikationsmaterialet ska hjälpa till med just det, avslutar Kalle Sjöstrand.