För att klimatomställningen ska bli rättvis måste de höginkomsttagare som har störst utsläpp betala mest. Låginkomsttagare med mindre klimatutsläpp bör få ekonomiskt stöd för att klara av att ställa om. Idag lägger Naturskyddsföreningen fram två styrmedelspaket med 27 konkreta förslag för en politik som sänker utsläppen och kompenserar ekonomiskt sårbara grupper.
I en debattartikel i Dagens Industri presenterar Naturskyddsföreningen några av förslagen från den nya rapporten Rättvis klimatomställning i praktiken. Bland annat föreslås ett inkomstprövat transportbidrag till låginkomsttagare för att hjälpa till att betala för transportkostnader, åtgärder som ökar tillgänglighet till kollektivtrafik på landsbygden samt flera förslag för minskad energianvändning. Det föreslås även ett elstöd vid extrema pristoppar som ska gynna hushåll med lägre inkomster.
– Det finns ett stort stöd hos befolkningen för miljö- och klimatåtgärder, men klimatomställningen har hittills inte alltid genomförts med tillräcklig hänsyn till rättvisa. Därtill har regeringens nedmontering av klimatpolitiken ökat orättvisorna, som exempel har höginkomsttagare i storstäderna gynnats mest av den sänkta reduktionsplikten, medan låginkomsttagare utan bil gått miste om satsningar på kollektivtrafik när stadsmiljöavtalen avvecklats. Politiken behöver leda till snabba och effektiva klimateffekter och samtidigt vara rättvis, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.
Idag är det de med högst inkomst som har högst koldioxidutsläpp. Ekonomiskt utsatta grupper bidrar mindre till den globala uppvärmningen och kan behöva kompenseras så att klimatåtgärder för att minska utsläppen inte ska drabba dem hårt ekonomiskt.
Idag presenteras Naturskyddsföreningens styrmedelspaket för persontransporter och energianvändning, två viktiga sektorer för både omställningen och hushållen.
– För att klimatomställningen ska vara rättvis måste den ta hänsyn till individers olika förutsättningar. Genom de här förslagen styr vi mot högutsläppare och lyxkonsumtion, samtidigt som låginkomsttagare med mindre utsläpp får hjälp i sin omställning, säger Beatrice Rindevall.
Foto: Naomi Booth