Nyheter

Återbruk när Vänersborg får ny gång- och cykelbro

Nu står det klart att Vänersborgs nya järnvägsbro som snart tas i bruk, får en gång- och cykelbro i anslutning. Det är Olidebron i Trollhättan, som nu står i vägen för den nya slussleden, som flyttas för att bli en gång- och cykelbro i Vänersborg år 2029.

En återbruksinsats som sparar resurser, binder samman staden och ökar trafiksäkerheten.

– Det här är en mycket välkommen nyhet för Vänersborg och vänersborgarna. Den nya bron placeras intill järnvägsbron. Att få en ytterligare gång- och cykelbro som binder samman stadsdelen Blåsut med resten av staden är jätteviktigt för Vänersborgs utveckling. Det bidrar till en mer sammankopplad, nära och hållbar stad där fler kan cykla eller gå mellan stadsdelarna, säger Benny Augustsson (S), kommunstyrelsens ordförande i Vänersborg.

När Trafikverket nu bygger nya och större slussar i Trollhättan, Lilla Edet och Vänersborg för att göra plats för mer gods kan gång- och cykelbron Olidebron, som ligger i höjd med Innovatum i Trollhättan, inte vara kvar.

– Vi löser en angelägen fråga i Vänersborg genom att återanvända en bro som inte kan stå kvar i Trollhättan – det är en lösning som är både resurseffektiv och klimatsmart, säger Mikael Nummedal, Trafikverkets projektchef för Slussar i Trollhätte kanal.

För att ersätta Olidebron och skapa en robust trafiksituation i Trollhättan byggs en ny vägbro över Bergkanalen och en över den nya slussleden. Båda broarna tillåter gång-, cykel- och biltrafik.

– Det är glädjande att se hur vi kan återanvända resurser på ett sätt som gagnar både Trollhättan och Vänersborg. Bron kommer att fylla en viktig funktion för invånarna i Vänersborg samtidigt som vi möjliggör utvecklingen av slussprojektet i Trollhättan och framtida nya broar över Bergkanalen här, säger Peter Eriksson (M), kommunstyrelsens ordförande i Trollhättan.

Olidebron monteras ner och transporteras till Vänersborg omkring år 2029, i samband med att den nya bron över Bergkanalen i Trollhättan väntas stå klar.

–  Det har varit ett mycket gott och lösningsfokuserat samarbete mellan kommunerna och Trafikverket. Genom vår gemensamma insats har vi kunnat uppnå detta resultat som gynnar alla parter, avslutar Benny Augustsson.