STICAs årliga rapport om den skandinaviska modeindustrins klimatutveckling avslöjar att jakten på vinst övervinner allt. Trots att STICAs 54 medlemmar är ledande i sitt klimatengagemang räcker deras åtgärder inte hela vägen. Med enbart fem år kvar till 2030, måste politiker handla snabbt för att möta målen i Parisavtalet. Finansiella straff och belöningar är vägen framåt, konkluderar organisationen.
Idag släpper The Scandinavian Textile Initiative for Climate Action (STICA) sin 2024 Progress Report, som återger framsteg och motgångar i klimatarbetet för ledande aktörer inom Skandinavisk modeindustri.
Bolagen är medlemmar i STICAs Company Climate Action Program och inkluderar bland andra H&M, Kappahl, Lindex, Acne, Peak Performance, Helly Hansen, TOTEME, Blåkläder, Casall, Craft, Norrøna, Volvo Merchandise och Nudie Jeans.
– STICAs medlemmar visar fortsatt klimatledarskap men även den mest hängivna aktör stöter på betydande motgångar. Det mest grundläggande hindret är brist på tillräckliga finansiella incitament för klimatinitiativ. Lagstadgare måste få adekvata finansiella straff och belöningar på plats för att accelerera sänkningen av växthusgasutsläpp genom hela klädindustrins värdekedja, säger Michael Schragger, Generaldirektör för Sustainable Fashion Academy (SFA).
Rapporten presenterar resultat på företagsnivå såväl som aggregerad data på samtliga medlemmars framsteg inom klimatomställningen, baserat på data från medlemmarnas senaste räkenskapsår. Den innehåller också en analys och slutledningar dragna av Sustainable Fashion Academy (SFA), en oberoende icke-vinstdrivande organisation som leder STICA-initiativet.
Läs hela rapporten här: https://sustainablefashionacademy.org/stica/progressreport2024/
Highlights STICA Progress Report 2024
Rapporten täcker många datapunkter och läsare rekommenderas att del av rapporten i helhet. Några highlights:
38 medlemmar rapporterar en minskning av utsläpp. 12 rapporterar en ökning och fem medlemmar har inte sett någon skillnad i utsläpp sedan de började mäta.
58% av företagen rapporterar att de är i linje med sina mål för Scope 3. Detta till trots, rapporterar 43% av bolagen att de inte har en klimatomställningsplan som bevis. Detta är viktigt eftersom 98% av alla utsläpp kommer från Scope 3 i värdekedjan. En tredjedel av företagen har tagit fram en klimatomställningsplan för Scope 3 och har inlett implementering av den. 15% har inte påbörjat arbetet med Scope 3.
Även om 62% av bolagen rapporterar data direkt från sina leverantörer är denna data i många fall inte verifierad. Brist eller låg kvalitet på data gör det svårare att identifiera kostnadseffektiva åtgärder för att minska utsläpp hos leverantörer.
Baserat på denna rapport, konkluderar SFA följande:
Denna data har sina styrkor och svagheter. För att säkra upp mer trovärdig och korrekt rapportering behöver spårbarhet i värdekedjan, transparens och datakvalitet förbättras signifikant.
Många medlemsföretag i STICA’s Climate Action Program har kommit en lång väg på en relativt kort tid. Det kan också ta tid för klimatinitiativ att visa resultat.
Utvecklingen av ett signifikant antal STICA-medlemmar är fortfarande för långsam. Företag rapporterar ett antal utmaningar och har föreslagit lösningar, av vilka många kräver ingripande från riksdag och regering.
Tillväxtkrav från ägare och brist på tillräckliga ekonomiska incitament gör minskning av växthusgasutsläpp utmanande.
Smartare lagstiftning krävs för att säkra upp att det finns kännbara ekonomiska påföljder för bolag som inte minskar sina utsläpp och att utfärda fördelar för dem som minskar sina utsläpp och ställer om sina affärsmodeller.
Det är väsentligt att intressenter utforskar ytterligare och/eller andra framgångsindikatorer för industrin baserat på koncept som välmående och tillräcklighet.
Foto: LUM3N