Text: Mattias Goldmann, Grundare och vd, 2030-sekretariatet
Ingen sa att omställningen skulle bli enkel, men med allt tätare och dyrare klimatrelaterade katastrofer, allt billigare hållbara lösningar och starkt tryck från medborgarna trodde vi nog inte att det skulle bli så här utmanande.
Att påstå att glaset är halvfullt känns naivt, men allt är verkligen inte nattsvart; vår analys av Trumps återkomst visar att den trots allt bör vara hanterbar, vår COP29-analys och podden med Sveriges chefsförhandlare visar på ett misslyckande men ingen total krasch, och goda möjligheter att på nästa COP påskynda transportsektorns omställning globalt.
Den nya EU-kommissionen tar avstamp i Draghi-rapporten för att med klimatet som utgångspunkt stärka EU:s konkurrenskraft och relevans. I Sverige riskerar Northvolts bekymmer att skymma sikten för att den gröna omställningen fortsätter med full kraft – och att alternativet inte är ”business as usual” utan en brun avveckling.
Alla berörda myndigheter och expertorganisationer gör samma bedömning: Regeringens ”gyllene lösning” räcker inte för att uppnå EU:s ESR-klimatkrav på oss. När Sveriges klimatpåverkan nu kraftigt ökar, äts den tidigare ”överprestationen” upp, förstärkt av att beskattningen av fossila drivmedel sänks till årsskiftet, samtidigt som elskatten höjs, medan reduktionsplikten höjs först 1 juli.
Det försvårar förstås omställningen, särskilt som förmågan att betala extra för hållbara transporter är låg, enligt Transportföretagens opinionsmätning, där endast 4% anger att politiken ger förutsättningar att ställa om.
Kostnaden för att bomma EUs klimatkrav kan bli ända upp till 42 miljarder kronor. För att behålla pengarna i svensk ekonomi behövs mer åtgärder inom Bilen, Bränslet och Beteendet, och en rad utredningar kommer i närtid att ge förslag på hur hinder för elektrifiering undanröjs, vätgasomställningen samordnas och mycket annat som snabbt bör beslutas.
Allt detta stärker Sverige; Vinnova pekar nu ut omställningen som strategiskt central. Men den stora styrmedelsutredningen ska vara klar först i juni 2026, med stor risk för att många viktiga åtgärder dröjer till nästa mandatperiod – ett tempotapp vi inte har råd med!
En lågt hängande frukt är bättre möjligheter till klimatsmart resande i vardagen, vilket 2030 och Vision lyfter, t.ex. med RUT/ROT-liknande skatteavdrag för delade mobilitetstjänster som föreslås av SL, Skånetrafiken, Västtrafik, m fl. 2030 och flertalet remissinstanser vill också att Sverige nyttjar EU:s sociala klimatfond bredare än enbart till en elbilspremie för landsbygden, medan Cykelbranschen vill ta bort eller höja beloppsgränsen för cyklar som skattefri förmån, nedläggningen av Volvo on Demand visar på behovet av bättre villkor för bildelning, och Skjutsgruppen delar tips för att engagera medarbetarna till minskade transportutsläpp.
Snart är det juletider och nyår; en perfekt tid att fylla på omställningens halvtomma glas!
Bild: Gerd Altmann