Nyheter

Upphandlad trafik − ett partnerskap mot gemensamma mål

Ett ökat nyttjande av kollektivtrafiken ökar produktiviteten, sysselsättningen och tillväxten samt bidrar till att alla ska kunna resa hållbart. Tågföretagen har tillsammans med Sveriges Bussföretag och Svensk Kollektivtrafik mot denna bakgrund satt som branschmål att fyra av tio motoriserade resor ska ske med kollektivtrafiken till år 2030. Hur detta kan uppnås diskuterades i torsdags på ett frukostseminarium i Näringslivets Hus.

En av frågorna som lyftes upp är vikten av långsiktighet i besluten som tas, särskilt vid upphandling. På järnvägssidan har ett problem varit det ökade antalet nödavtal där det varit tydligt att ursprungsavtalen inte har varit hållbara.

Vid upphandling av kollektivtrafik är det också långa avtal som gäller, runt tio år. Då är det av särskild vikt med hållbara avtal som gynnar såväl leverantörer som utförare. För mycket fokus har bland annat legat på lågt pris och osunda riskfördelningar där utförarna ska ansvara för risker som den inte har rådighet över.

Problematiken togs upp i en paneldebatt på Järnvägsdagen där bland andra Tågföretagens förbundsdirektör Pierre Sandberg deltog.

Upphandlingsregelverket kräver som bekant att det anbud som visar lägst pris antas om kvalitetskriterierna inte ger tillräckligt utslag. Panelen var enig om att det behövs bra kvalitetskriterier, en hållbar prissättningsmodell och avtal med en balanserad riskfördelning.

I huvudsak är det tre perspektiv som bör tas med i syfte att förbättra framtida upphandlingar och affärsmodellen:

En rimlig riskfördelning – att den part som har rådighet över riskerna också bär dessa. Det ger också en bättre förutsägbarhet.

Att beställare och utförare utarbetar gemensamma mål, helst tillsammans med Trafikverket.

Att relationen aktörerna emellan ska präglas av partnerskap – det vill säga att lösa uppkommande utmaningar tillsammans.

Tågföretagen och Svensk Kollektivtrafik samarbetar och bedriver ett gemensamt arbete för att ta nästa steg mot balanserade affärsavtal. Hittillsvarande framdrift redovisas för riksdagens trafikutskott nästa vecka.

I veckan höll Trafikverket ett nationellt dialogmöte, där Tågföretagen och andra intresseorganisationer gavs möjligheten att presentera sina viktigaste bidrag till den kommande processen för den nationella planen. Gustaf Engstrand presenterade Tågföretagens prioriterade frågor såsom behovet av säkrade planer för långsiktiga investeringar och avbetalning av underhållsskulden, enligt denna översikt.

Foto: Ribhav Agrawal