För tredje året i rad presenteras SKI Hållbarhetsindex för telekombranschen, där vi mäter kundernas upplevelse av hur hållbara deras leverantörer är. Resultaten bygger helt på kunders uppfattningar och betygssätts på en skala från 0 till 100.
Årets resultat visar att både mobil- och bredbandsbranscherna når över godkänd-nivån på 60. Med andra ord är kunderna i stort nöjda med sina aktörers hållbarhetsarbete men trots detta finns det utrymme för förbättring – särskilt i mobilbranschen.
Det som särskiljer den här branschen från många andra branscher vi mäter är att en hög andel av framför allt privatkunder inte känner till sin leverantörs hållbarhetsarbete alls.
– Hållbarhet har blivit en viktigare faktor när det kommer att bygga starka relationer till sina kunder. Våra studier visar att aktörer som upplevs ta samhällsansvar också har både nöjdare och mer lojala kunder. Det är därför viktigt att företag stärker kännedomen kring sitt hållbarhetsarbete för att säkra en långsiktig relation till sina kunder, säger Love Westin, analyschef på SKI.
Ett sätt att öka kännedomen på är att förbättra kommunikationen kring hållbarhetsarbetet. Här handlar mycket om att vara tydlig och transparent kring vilka hållbarhetssatsningar man gör.