Wasaline minskade de totala koldioxidutsläppen med 5% är 2024, från de redan låga nivåerna. Förra året ökade användningen av grön landström med 22 %, till 2707 MWh, vilket sparar 1800 ton koldioxidutsläpp. Frakten ökade under 2024 med 6 % räknat i ton och med 3,2 % räknat i längdmeter.
Passagerarantalet minskade med 9%. Passagerarfordonen minskade med 9% och bussarna minskade med 1,3% år 2024.
Omsättningen sjönk med 3,7% men resultatet förväntas ligga på ungefär samma nivå som ifjol. Även om året präglades av minskade siffror för passagerartrafiken, har Wasaline lyckats behålla sina marknadsandelar inom passagerarsegmentet.
Samtidigt ökade marknadsandelarna för passagerarfordon och bussar.
Trots en marginell minskning i antalet bussar ökade Wasalines marknadsandel inom detta segment med hela 50 %. Under 2024 började de intermodala transporterna från Umeå vidare till södra Sverige och Europa. Genom att frakta sitt god först med färjan från Vasa till Umeå och vidare med det svenska järnvägsnätet till södra Sverige och vidare till Europa blir frakten mycket miljövänlig och koldioxidutsläppen minimala.
Under året har Wasaline dessutom introducerat helt koldioxidneutrala transporter både för passagerare och frakt, där klimatkompenseringen går direkt till att köpa biobränsle eller allokering av batterier.
– Planen är att år 2030 vara ett helt koldioxidneutralt rederi, men redan idag är Wasaline en benchmark för rederier över hela världen. Vi utvecklar kontinuerligt vår verksamhet tillsammans med samarbetspartners för att uppnå koldioxidneutral trafik, säger Peter Ståhlberg, VD för Wasaline.
Wasalines hybridfartyg är utrustat med tvåbränslemotorer som drivs av LNG och biogas, samt batterier.
Batterierna används exempelvis i hamnområden, där fartyget kan drivas helt med el, vilket ytterligare minskar dess miljöpåverkan.
När Aurora Botnia ligger i hamn ansluts det direkt till grön landström, vilket gör fartyget helt koldioxidneutralt.
– Vi ser med fram emot 2025 och kan redan nu se i bokningsläget att konjunkturen vänder till det bättre, både för passagerare och frakt. Jag vill rikta ett stort tack till alla våra kunder och samarbetspartners. Framför allt vill jag ge ett särskilt tack till vår fantastiska personal, som har bidragit med ökad effektivitet, förbättrad försäljning ombord och ett starkt fokus på kostnadsmedvetenhet, avslutar Peter Ståhlberg