Svenska konsumenter har för sjätte året i rad utsett Electrolux till Sveriges mest hållbara varumärke inom kategorin Hushållsmaskiner, vitvaror och elektronik. Detta framkommer i 2025 års Sustainable Brand Index, Europas största studie inom hållbarhet.
Electrolux strävar ständigt efter att vara en ledare i omställningen till ett mer hållbart samhälle genom sina produkter och verksamhet. Utmärkelsen är en bekräftelse på att det verksamhetsövergripande fokuset på hållbarhet gör skillnad och uppmärksammas.
Att vara branschvinnare i Sustainable Brand Index innebär att Electrolux varumärke, enligt svenska konsumenter, uppfattas som det mest hållbara varumärket i den aktuella branschen.
– Vårt fokus på hållbarhet utgår från att det är centralt i vår affärsstrategi och det samlar alla medarbetare runt en gemensam målbild. Det är glädjande att vårt målmedvetna och konsekventa arbete fortsätter att uppmärksammas, det ökar våra möjligheter att påverka utvecklingen, säger Annika Sandström, Marketing Director CA North Electrolux.
Electrolux är branschledare inom hållbarhet genom sitt hållbarhetsramverk For the Better 2030 och med handlingsplanen For Better Living och hållbarhetsinitiativ som Electrolux Food Foundation.
I detta ingår alla verksamhetens delar, från materialval och energiförbrukning, till att designa system som underlättar för människor att göra mer hållbara val i samband med användning av produkter. Nyligen lanserade Electrolux kommunikationsinitiativet “30° räcker!” som ska få fler att tvätta på lägre temperatur, något som har stor betydelse ur ett hållbarhetsperspektiv. Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie fokuserad på hållbarhet.
Studien syftar till att belysa och öka kunskapen om hållbarhet. Sustainable Brand Index grundades 2011 i Sverige och genomförs årligen i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Estland, Lettland och Litauen. Variablerna som undersöks är hållbarhet inom sociala aspekter och miljömässiga aspekter.