Nyheter

Storsatsning på eldrivna lastbilar

Matgrossisten Martin & Servera har gjort en storsatsning på eldrivna lastbilar. Nu har man adderat ett nytt märke till sin vagnpark – Daimlerägda FUSO. Företagets första FUSO eCanter används för kyl- och frystransporter på trånga gator i Stockholm.

Med 25 el-lastbilar i sin vagnpark är Martin & Servera ett av de företag i landet som satsat allra hårdast på att elektrifiera sina tunga transporter. Det senaste tillskottet till vagnparken är en 8,5 tons FUSO eCanter med isolerat skåp för temperade transporter.

FUSO ägs av Daimler och är därmed ett systervarumärke till Mercedes-Benz. Ursprungligen ett japanskt märke, tillverkar FUSO idag sina lastbilar i Portugal för hela den europeiska marknaden. Märket har funnits på den svenska marknaden i drygt ett år.

– Det är en perfekt lastbil för trånga gator, säger Martin & Serveras transportchef Håkan Ekmyr.

– Vi har ett 7 meter långt skåp med både kyl- och frysdel och 2 400 kg maxlast. Ändå är den med 2,4 meters bredd faktiskt smalare än många lätta lastbilar med skåp vilket gör den perfekt i trånga miljöer.

Kylaggregatet drivs av lastbilens batterier och har dubbla förångare. Med en mellanvägg i skåpet finns möjlighet till både kyl- och frystransport.

Idag används eCanter bland annat i Gamla Stan i Stockholm, berättar Håkan:

– Det ligger många krogar här och att kunna smyga fram med en eldriven lastbil som verkligen får plats gör livet mindre stressigt för våra chaufförer.

– Dessutom har den ett lågt och bra insteg och man sitter så lågt att man lätt får ögonkontakt med fotgängare och cyklister.