Varannan svensk, 50 procent, har litet förtroende för svenska företags påståenden om hållbarhetsprofilen på deras varor och tjänster. Det visar en ny undersökning som Verian genomfört på uppdrag av UNGC Sverige, FN:s hållbarhetsnätverk för företag.
– Det borde vara en väckarklocka att varannan konsument ger underbetyg till företagens påståenden om miljö, klimat och mänskliga rättigheter. För att svenska företag ska kunna leda omställningen till ett hållbart samhälle är det viktigt att konsumenterna kan lita på deras hållbarhetsarbete, säger Peter Pierrou, kommunikationschef på UNGC Sverige.
En stor majoritet av de tillfrågade, 70 procent, tycker att det är viktigt att varor och tjänster lever upp till höga krav när det gäller frågor som miljö, klimat och mänskliga rättigheter. Var tredje, 33 procent, väljer också ofta varor och tjänster på grund av deras hållbarhetsprofil.
– Om fler litade på hållbarhetskommunikationen skulle lönsamheten öka för ansvarstagande företag, inte minst genom att deras varumärken kan få en skjuts framåt. Många företag skulle tjäna på att bli bättre att förklara sitt hållbarhetsarbete på ett trovärdigt sätt, säger Peter Pierrou.
Förtroendet för företagens påståenden om hållbarhet varierar mellan olika kategorier av varor och tjänster. Störst förtroende finns när det gäller livsmedel, medan det lägsta förtroendet finns för påståenden om kläder. Nya EU-regler väntas under de kommande åren skärpa kraven på hur företag använder miljö- och klimatpåståenden i sin marknadsföring.
– Redan nu bedriver många företag ett intensivt arbete för att leva upp till de nya EU-kraven. Det är inte bara bra för kunderna och världen, utan också för företagen själva. En tydlig hållbarhetskommunikation gynnar alla företag som har ett seriöst hållbarhetsarbete, säger Peter Pierrou.
Bild: Tung Lam