Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på hållbara, fossilfria och koldioxidsnåla drivmedel för luftfart och sjöfart, visar på en politisk ambitionshöjning och välkomnas av Transportföretagen Flyg.
Regeringen har gett Trafikanalys generaldirektör Mattias Viklund i uppdrag att som särskild utredare ta fram en handlingsplan för ökad tillgång till hållbara, fossilfria och koldioxidsnåla drivmedel för luftfart och sjöfart. Uppdraget ska redovisas senast den 30 april 2026 och syftar till att konkretisera hur produktion, import och samordning kring fossilfria drivmedel kan främjas i Sverige.
Transportföretagen Flyg välkomnar regeringens initiativ och ser det som ett konkret svar på de behov som branschen lyft fram – inte minst i den uppdaterade versionen av den Fossilfria Färdplanen för flyget, som lanserades i höstas inom ramen för Fossilfritt Sverige.
– Regeringen visar med detta att man menar allvar med att skapa förutsättningar för ett fossilfritt flyg. I vår Action Plan 2025 har vi efterlyst just den här typen av helhetsgrepp. Men nu krävs också verklig kraftsamling – från såväl det offentliga som privata aktörer, säger Fredrik Kämpfe, branschchef för Transportföretagen Flyg.
I den uppdaterade färdplanen betonas att ökad användning av SAF är avgörande – och att stora framsteg kan göras redan idag, utan att vänta på framtida teknologier. Offentliga organisationer, företag och tjänsteresande aktörer har alla möjlighet att bidra konkret genom att efterfråga och börja flyga mer på hållbart flygbränsle.
– Det finns ett momentum nu. Om fler offentliga och privata aktörer tar ansvar genom att börja flyga fossilfritt i större utsträckning, kan vi snabbt öka efterfrågan på SAF och påskynda hela marknadsutvecklingen. Det behövs politiska beslut – men också handling från dem som reser, fortsätter Fredrik Kämpfe.
Transportföretagen Flyg arbetar aktivt för att driva på omställningen. Tidigare i veckan arrangerades ett välbesökt frukostseminarium tillsammans med IATA, där en ny rapport om Sveriges väg mot nettonollutsläpp i flyget presenterades. Diskussionen fortsätter under Almedalsveckan, där Transportföretagen Flyg arrangerar flera seminarier om framtidens fossilfria flyg.
– Sverige har alla möjligheter att bli ett föregångsland – men det förutsätter att vi jobbar tillsammans, avslutar Fredrik Kämpfe.
Bild: Gregor Mima