Finnlines lanserar ”Green Lane” – en ny sjötransporttjänst som kombinerar hållbarhet och effektiv godshantering. Rederiets kunder kan nu välja mellan två lågutsläppsalternativ: eldrift eller biobränsle.
Med Finnlines valbara ”Green Lane” får rederiets kunder möjlighet att uppfylla allt strängare miljökrav och ambitiösa mål för energibesparing.
Eldrivna transporter mellan Sverige och Finland
Finnlines lanserar ett 100 procent eldrivet transportalternativ på den trafikerade rutten Kapellskär–Nådendal, som trafikeras av rederiets nyaste hybridfartyg Finnsirius och Finncanopus. Detta blir det renaste alternativet för sjötransporter på marknaden.
Fartygen är utrustade med 5 MWh-batterier som laddas vid kaj med landström. Den lagrade energin används till havs för att ersätta fossila bränslen, vilket möjliggör en grön transportkorridor för vissa fraktenheter.
– Vårt främsta mål är att minska utsläppen och vi ser redan konkreta resultat. Sedan våra hybridfartyg Finnsirius och Finncanopus introducerades har vi kunnat erbjuda våra kunder effektivare och mer hållbara sjötransporttjänster. Trots att lastkapaciteten på rutten Kapellskär–Nådendal har ökat avsevärt, har de totala koldioxidutsläppen per nautisk mil minskat med 22 procent, säger Antonio Raimo, linjechef på Finnlines.
Biobränslen möjliggör koldioxidsnål transport
Det andra ”Green Lane”-alternativet erbjuder sjötransport med biobränslen från förnybara källor. Tjänsten erbjuds på kortdistansrutter i Östersjöområdet som är viktiga för försörjningstryggheten, nämligen Kapellskär–Nådendal, Malmö–Travemünde, Malmö–Świnoujście och Hangö–Gdynia.
Genom att välja ”Green Lane” och alternativet biobränsle åtar sig Finnlines att ersätta den mängd fossilt bränsle som krävs för transporten med biobränsle. Det kan minska transportens totala utsläpp av växthusgaser – från utvinning till användning – med upp till 90 procent jämfört med traditionella fossila bränslen.
– Vi vill erbjuda våra kunder konkreta lösningar som hjälper dem att nå sina klimatmål. Bägge alternativ säkerställer låga utsläpp – till exempel kan biobränsle minska koldioxidutsläppen med upp till 700 kg per trailer på rutten Hangö–Gdynia, säger Merja Kallio-Mannila, kommersiell direktör på Finnlines.
”Green Lane” för passagerare
”Green Lane” kommer även att finnas tillgänglig för passagerare på Finnlines linjer: Kapellskär–Långnäs–Nådendal, Helsingfors–Travemünde, Malmö–Travemünde och Malmö–Świnoujście. Väljer passageraren detta alternativ, använder Finnlines förnybara biobränslen för att ersätta motsvarande mängd fossila bränslen – vilket minskar utsläppen per passagerare på rutten.
Metanoldrivna fartyg stärker den gröna omställningen
Finnlines har i decennier varit engagerade i att erbjuda ekonomiskt och miljömässigt hållbara tjänster. Rederiet har gjort omfattande investeringar för att förbättra energieffektiviteten och förnya flottan. Under de senaste tjugo åren har Finnlines beställt eller köpt tjugo fartyg – en total investering på nästan två miljarder euro.
För att fortsätta modernisera flottan har Finnlines beställt tre nya metanoldrivna fartyg, som förväntas tas i trafik på rutten Helsingfors–Travemünde under 2028–2029.
– I april offentliggjorde vi ett nytt investeringsprogram som omfattar tre metanoldrivna ropax-fartyg som ska trafikera rutten mellan Finland och Tyskland. Dessa nya – liksom tidigare – investeringar gör det möjligt för oss att erbjuda våra kunder fossilfria godstransporter. Intresset har varit stort och vi är övertygade om att efterfrågan kommer att öka framöver, säger Thomas Doepel, vd på Finnlines.
”Green Lane” lanseras i maj
Finnlines alternativ ”Green Lane” lanseras den 22 maj 2025 för såväl godstransporter som passagerare.