Dukaten vill göra parkeringshus till aktiva energihubbar. Nu tar parkerings- och mobilitetsbolaget täten i ett initiativ som ska visa hur elbilar kan stötta elnätet, genom att inte bara laddas, utan också ge tillbaka el med så kallad Vehicle-to-Grid (V2G) teknik. Om initiativet realiseras blir det första gången i Sverige som V2G testas i verklig stadsmiljö med verksamhetsbilar.
I takt med att andelen förnybar el från sol och vind ökar, växer också behovet av att lagra energi och jämna ut effekttoppar. Till skillnad från traditionell laddning, där elen bara flödar från elnätet till bilen, möjliggör V2G en tvåvägskommunikation där bilen kan leverera tillbaka en del av sin lagrade energi till elnätet vid behov.
– Även om den generella strävan är att minska trafiken i våra städer är bilen fortfarande ett nödvändigt transportmedel för många. Men den genomsnittliga bilen används bara fem procent av tiden. Genom att låta dem agera batterier på hjul när de ändå står parkerade kan vi göra bilarna till en tillgång istället för en börda, säger Mattias Nilsson, mobilitetschef på Dukaten.
Från parkeringshus till energihubb
Dukaten är den drivande parten bakom projektet, som också involverar VTI, Tekniska verken, laddoperatören Re&Go och Knowit. Planen är att använda parkeringsövervakningsbilar i ett av Dukatens parkeringshus och koppla upp dem med dubbelriktad laddning. Det gör det möjligt att ladda fordonen när elen är billig, och mata tillbaka el vid hög belastning. Eftersom fordonen används enligt fasta rutiner och står parkerade på förutsägbara tider är de perfekta för att testa hur tekniken fungerar i praktiken.
– Vår roll bygger på tre starka ben: vi ansvarar redan för stadens parkering och elbilsladdning, vi hanterar alla typer av fordon – från privata till kommunala – och som en del av Sankt Kors-koncernen är vi integrerade i utvecklingen av Linköpings företagskluster och fastigheter. Det gör oss till en naturlig möjliggörare i övergången från parkeringshus till energihubbar, säger Mattias Nilsson.
Ett ställningstagande för framtiden
Dukaten leder nu arbetet med att förverkliga satsningen och söker finansiering för nästa steg. Planen är att projektet ska pågå till 2027.
Det första steget är att visa hur solenergi från byggnader kan lagras i elbilsbatterier och sedan användas för att kapa effekttoppar – både i enskilda fastigheter och i det lokala elnätet. På sikt finns även potential att bidra till stabiliteten i det nationella elsystemet.
– Vi ser det här som ett första steg i omställningen där parkering och elbilsladdning blir en del av energisystemet. Vår ambition är att Linköping ska ligga i framkant, och vi menar allvar med att bidra till omställningen, säger Mattias Nilsson.
Almedalen: Seminarium om V2G
Dukaten och VTI kommer att hålla ett gemensamt seminarium om V2G under Almedalsveckan. Seminariet äger rum tisdagen den 24 juni kl. 14.00 på Hållbarhetsarenan.
BIld: Lee Rosario