Utsläpp från vägtrafiken – som inte är kopplade till avgasutsläpp utan består av slitagepartiklar från bland annat däck, bromsar och vägdamm – är numera den främsta källan till luftföroreningar i många städer.
Problemet riskerar också att öka i takt med elektrifieringen och tyngre fordon på vägarna.
– När vi övergår till renare transportalternativ som elfordon är det viktigt att se till att vi inte byter ett miljöproblem mot ett annat. Det behövs mer kunskap om den här typen av utsläpp och vad vi kan göra för att minska dem, säger Yingying Cha, projektledare och transportexpert på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Med hjälp av en ny metod ska mätningar nu genomföras längs med trafikerade vägar, bland annat i Göteborg, för att se hur stora dessa utsläpp är från tunga fordon. Nyckelfaktorer som fordonsvikt och körbeteende ska analyseras för att se hur de påverkar utsläppen.
Projektet, som har fått drygt fem miljoner i stöd av Formas, leds av IVL och utförs i samarbete med flera internationella universitet och forskningsinstitut. Det ska öka kunskapen om utsläppen och även förbättra metoderna för att mäta luftkvalitet i städer. Resultatet ska användas som underlag för att driva på regler och lagstiftning som kan minska utsläppen från tunga fordon.
– Genom att involvera lastbilsföretagen och bromstillverkare vill vi också driva på den tekniska utvecklingen inom fordonsdesign, så att den miljömässiga hållbarheten får större fokus. Vi hoppas att arbetet kan leda till minskade utsläpp och även bidra till strategier som är positiva för människors hälsa och för miljön, säger Yingying Cha.
Bild: sandid