Nyheter

NY RAPPORT tydliggör rättsläget: Miljömärkningar kan ställas som krav

En ny juridisk rapport från Miljömärkning Sverige och Naturskyddsföreningen klargör att oberoende miljömärkningar kan användas fullt ut i offentlig upphandling, en möjlighet som har missats på grund av för snäv tolkning. Att använda miljömärkning som konkreta krav är helt i linje med EU:s upphandlingsdirektiv och ger upphandlande organisationer ett kraftfullt och resurseffektivt verktyg för att säkerställa miljö- och hållbarhetshänsyn.

Varje år köper offentlig sektor i Sverige varor och tjänster för över 920 miljarder kronor – mer än en sjättedel av BNP. Det gör offentlig upphandling till ett av samhällets viktigaste verktyg för att driva hållbar utveckling. Trots det används miljömärkningar i endast omkring 6 procent av upphandlingarna i dag. Det är ett stort missat tillfälle – både för miljön och för effektiviteten i offentlig sektor.

En alltför snäv tolkning av det så kallade anknytningskravet i LOU – alltså kravet på att upphandlingskrav ska ha en tydlig koppling till det som köps in – kan ha lagt krokben för möjligheten att använda miljömärkningar fullt ut i offentlig upphandling.

Rapporten ”Krav på märkning i offentlig upphandling” reder ut rättsläget och visar på att EU:s upphandlingsdirektiv och lagen om offentlig upphandling (LOU) ger tydligt stöd för att använda miljömärkningar både som tilldelningskriterier och villkor för fullgörande av kontrakt. Det är något som varit möjligt sedan ett decennium tillbaka men i Sverige har den möjligheten inte nyttjats tillräckligt.

– Upphandlande organisationer ges här ett tydligt rättsligt stöd för att ställa krav på miljömärkningar som en del av upphandlingen. Det blir enklare både att ställa krav och att följa upp att de verkligen uppfylls, vilket sparar resurser för både upphandlare och leverantörer, säger Mathias Sylvan, jurist och rapportförfattare.  

Att hänvisa till etablerade och oberoende miljömärkningar innebär praktiska fördelar. Det förenklar uppföljningen, minskar den administrativa bördan och säkerställer att miljökraven vilar på vetenskaplig grund.

— Vi uppmanar offentliga inköpare att fortsätta ställa miljökrav, för det är bråttom. Klimathotet, förorening av miljön och utarmning av den biologiska mångfalden pågår för fullt. Våra offentliga pengar bör premiera de företag som är bäst på att minska sina produkters miljöbelastning, säger Sofie E Munteanu, chef för Bra Miljöval, Naturskyddsföreningen.

— Miljömärkning är ett effektivt verktyg för att nå miljö- och klimatmål och rapporten klargör att det är lagtekniskt möjligt. Offentliga inköp spelar en viktig roll för att skynda på omställningen till en mer hållbar framtid, säger Anna Linusson, vd för Miljömärkning Sverige (Svanen och EU Ecolabel)

Sammantaget pekar rapporten på att det finns stor potential att öka användningen av miljömärkningar i offentlig upphandling – något som gynnar såväl miljön som ekonomin.

Ställa krav på miljömärkningar i offentlig upphandling – länkar:

EU:s upphandlingsdirektiv

Så ställer du krav på miljömärkning i upphandlingar i upphandling – svanen.se

Så här ställer du krav på miljömärkning i upphandlingar (Bra Miljöval)

Feedback – Public procurement directives – Naturskyddsföreningen

Bild: Alan Frijns