Nya siffror visar att miljö- och klimatförändringar fortfarande hör till de tre områden som svenskar anser är de största utmaningarna i dag. Det finns en vilja till att förändra sin livsstil till att leva mer hållbart. Det visar Nordic Consumer Survey 2025, som har samlat åsikter från de nordiska länderna.
Enligt konsumentundersökningen påverkas konsumenter exempelvis av det geopolitiska läget med Rysslands invasionskrig i Ukraina. Läget för landets försvar kommer på plats sex för svenska konsumenter, läget för samhällsskydd och beredskap på plats nio. Oron i världen ger avtryck samtidigt som problemen med miljö- och klimatpåverkan oroar i högre grad.
Vilja att ställa om bland svenska konsumenter
Glädjande nog verkar inte oron lämna de svenska konsumenterna passiva. Det finns en tydlig vilja att förändra sin livsstil till att bli mer hållbar. Svenska konsumenter vill göra skillnad för miljön. 84 % säger att de bryr sig om vad de som individer kan göra för att skydda miljön. Så det är viktigt att göra det enkelt för konsumenter att välja rätt, något som miljömärkning hjälper till med.
– Det är viktigt att de nordiska länderna i EU driver på för ett fortsatt ambitiöst miljö- och klimatarbete. Samtidigt som vi når miljö- och klimatmål och ställer om till en mer cirkulär ekonomi kan vi stärka vår självförsörjning och därmed öka vår civila beredskap, säger Anna Linusson, vd för Miljömärkning Sverige, som ansvarar för Svanen och EU Ecolabel i Sverige.
Gröna inköp måste premieras för stärkt beredskap
EU har som mål att stärka unionens samhällsskydd och beredskap. Det handlar om att förebygga kriser och vara mer oberoende vad gäller energi, bränslen, livsmedel och transporter till exempel.
– Näringslivet spelar en viktig roll för att stärka vår självförsörjning och civila beredskap. De företag som ligger i bräschen vad gäller miljö- och klimatarbete bör premieras. Därför är det väldigt viktigt att EU till exempel stärker reglerna mot greenwashing för en mer en mer rättvis spelplan. Greenwashing försvårar för konsumenter och inköpare att välja rätt, säger Anna Linusson.
Lagar för stärkt konsumentmakt och ny färdplan
Direktivet Empowering consumers stärker konsumenters skydd mot vileledande miljöpåståenden och är klubbat och klart. Direktivet Green claims ska bidra till att stoppa greenwashing och slutförhandlas just nu i EU.
Ett initiativ som spelar en viktig roll för att göra EU mer självförsörjande, motståndskraftigt och oberoende av fossila råvaror är den nya färdplanen Clean Industrial Deal, som är en efterträdare till Green Deal och som ska fyllas med lagförslag.
I förslaget till ny färdplan lyfts offentlig upphandling fram som ett viktigt område och EU vill inledningsvis fokusera på vissa strategiska råvaror, såsom stål och cement.
Topp tre viktigaste utmaningarna i Sverige
Vad tror du är de största utmaningarna för Sverige i dag? Svar i % avser 1 010 svenska konsumenter.
1) Brottslighet: 52 %
2) Hälso- och sjukvården: 36 %
3) Miljö- och klimatförändringar: 32 %
Övriga frågor som nämns i artikeln
6) Försvarsläget: 17 %
9) Samhällsskydd beredskap: 13%
Frågan ”Är Norden redo för grön omställning och höjd beredskap?” kommer att lyftas på Nordiska ministerrådets scen i Almedalen:
Läs mer:
Miljömärkning och Green Deal