Nyheter

Hur kan svensk logistik ställas om till fossilfria transporter utan att riskera elbrist?

Det är den centrala frågan i forskningsprojektet REGENT. Med fokus på Skåne, Östergötland, Skaraborg i Västra Götaland och Södermanland kartlägger projektet samspelet mellan regionala godstransporter och energiförsörjning.

Bakom projektet står forskare från VTI, Lunds universitet och Göteborgs Universitet, tillsammans med aktörer som Intuizio, Jula Logistics, Norrköpings hamn, GDL, Eskilstuna Logistik och Etablering, Eskilstuna kommun, Norrköpings kommun och Region Skåne.

– Genom att stärka regionala logistikkluster och deras energiförsörjning kan vi minska koldioxidutsläppen, förbättra resiliensen, och samtidigt stärka Sveriges konkurrenskraft, säger Petra Stelling, projektledare vid VTI.

Elbrist hotar omställningen

Sverige har ambitiösa klimatmål för transportsektorn. Samtidigt visar REGENT:s första nulägesanalys att flera regioner saknar tillräcklig elkapacitet för att klara en snabb elektrifiering av tunga godstransporter.

– Elektrifiering är en avgörande pusselbit, men den kräver ett robust och välplanerat energisystem. Flera av de mest logistikintensiva regionerna har idag akut effektbrist, säger Petter Huddén, projektdeltagare från Intuizio.

Biogas en möjliggörare – särskilt i tunga transporter

Förutom el spelar biogas en viktig roll i omställningen, särskilt i de regioner som redan har produktion och infrastruktur på plats. Västra Götaland och Skåne står tillsammans för en tredjedel av Sveriges biogasproduktion och flera transportföretag använder redan gasdrivna lastbilar.

– Biogas kan avlasta elnätet och fungera som ett hållbart alternativ för tunga transporter, särskilt i övergångsfasen. Den är lokalproducerad, cirkulär och redo att användas här och nu, säger Mikael Lantz, forskare vid Lunds universitet.

Fokus på verkliga fall och regional samverkan

Projektet bygger på konkreta fallstudier i de fyra regionerna, där forskarna analyserar hur transportaktörer arbetar med fossilfri omställning – och vilka hinder de möter. Samtidigt undersöks hur kommuner, regioner och energibolag kan samverka bättre för att klara elnätsutbyggnad och omställning av bränsleinfrastruktur.

– För att lyckas måste vi förstå både logistikens logik och energisystemets förutsättningar. REGENT ger oss ett unikt helhetsperspektiv, säger Rickard Bergqvist, professor i logistik vid Göteborgs Universitet.

Projektet kommer att pågå fram till våren 2027 och förväntas resultera i rekommendationer för beslutsfattare och aktörer inom transport, energi och regional utveckling. Målet är att bidra till effektiva och realistiska lösningar för fossilfri godstransport – utan att överskrida energisystemets gränser.

REGENT ingår i det nationella programmet Triple F- Fossil Free Freight finansierat av Trafikverket.

Bild: Tom