Text: Ann-Kristin Sander, Sverigechef på IFS
Alla de branscher som har behövt anpassa sina rutiner, och införa ny typ av rapportering i samband med de hållbarhetsrapporter som EU numera kräver via CSRD, kan tycka sig kunna dra en lättnadens suck nu när de första rapporterna är inskickade. Många tänker nog att de nu har tagit sitt ansvar för organisationernas hållbarhet och bidrag till en mer hållbar värld. Men verkligheten är en annan.
Sedan de första CSRD-rapporterna skickades in vid årsskiftet, har många organisationer som arbetat hårt för att få ihop all hållbarhetsdata dragit en lättnadens suck, och tänkt att ”äntligen är vi klara”. Men det är nu det riktiga hållbarhetsarbetet börjar. Om organisationer endast ser CSRD och andra hållbarhetspolicyer som ett måste för att göra minsta möjliga för att kunna uppfattas som en hållbar organisation, kommer vi inte nå ett enda miljömål.
Tre steg för hur organisationer och hela industrier kan öka sin hållbarhet
Den data som man har fått ut från sin CSRD-rapportering kan först nu sättas i verket på riktigt. Det är nämligen nu som det viktigaste arbetet börjar – att använda denna värdefulla data för att ta sitt första steg till en mer hållbar verksamhet.
1. Börja med analysen
Då de flesta företag nu har sin hållbarhetsdata för 2024 registrerad, tack vare CSRD-direktivet, är ett bra första steg att börja med att analysera denna rapport. Exempelvis, var kan vi lokalisera de största koldioxidutsläppen?
Hur ser det ut med vårt material/råvarubruk och vår produktlivscykel; slänger vi för mycket material som sedan inte återvinns, är materialet vi använder återvinningsbart och producerar vi nya produkter som innehåller återbrukat material från våra insamlade kasserade produkter? Mängden frågor och potential till detaljerad information är beroende av vilken bransch man verkar i, och vissa branscher har en extra stor mängd hållbarhetsparametrar som de kan analysera – exempelvis tillverkningsindustrin. Och självklart ska man också använda sig av de rätta AI-verktygen för att samla ihop denna information.
På IFS arbetar vi i en lösning som utvecklats tillsammans med PwC1, där vi enkelt och snabbt kan samla ihop denna data till CSRD-rapporten. I denna lösning används AI för att ge företag djupare insikter i sina hållbarhetsdata. Detta inkluderar bland annat att identifiera områden med höga koldioxidutsläpp och föreslå åtgärder för att minska dem. Med denna data kan vi sen hjälpa våra kunder att ta de beslut som krävs för att kontinuerligt höja hållbarheten.
2. Ta fram en handlingsplan
När man väl har identifierat de främsta hållbarhetsmässiga svagheterna i CSRD-rapporten börjar det viktigaste arbetet. Det arbete som innebär att hållbarhetsdata kan skapa de förändringar som krävs för att företag världen över ska ta sitt ansvar för att stötta våra globala miljömål, och sluta bidra till att vi inte kan nå dem. Det är nämligen nu som vi kan börja lista allt det organisationen behöver göra för att förbättra sin hållbarhet.
Genom att använda sig av AI-verktyg för att gå till varje identifierad parameter med dålig hållbarhet, och räkna ut vad som behöver förbättras, också baserat på vad som faktiskt kan förbättras i varje parameter, kan man börja bygga en handlingsplan. I denna plan ska man lista alla förändringar som behöver göras. Exempel på detta är: en höjning eller sänkning av användningen av ett visst material i en produkt, en förändring i hur man transporterar råmaterial till sina fabriker, en förändring i vilka förpackningsmaterial man använder – och så vidare.
När samtliga förändringar listats måste de kommuniceras till varje påverkad avdelning på företaget, som kommunicerar ändringarna internt och kommunicerar dem vidare till organisationens underleverantörer. Förändringarna måste nämligen göras genom hela leveranskedjan. Detta kan leda till att en organisation behöver byta ut underleverantörer, såvida CSRD- analysen har avslöjat att leverantörerna inte kan leva upp till organisationens krav på hållbarhet. Detta kan i sin tur leda till att man måste byta ut underleverantörer till exempelvis deras konkurrenter, som bättre kan leva upp till kraven på hållbarhet.
3. Agera direkt – vänta inte ett år till nästa CSRD-rapport
När analysen och handlingsplanen har fullföljts så är det sista och mycket viktiga steget att följa upp och fortsätta påverka hållbarhetsparametrarna. Därför behöver man ha tillgång till rätt teknik som via AI kan samla in data i realtid, och rapportera hur förändringarna som har gjorts påverkar hållbarheten. Genom att ändra de parametrar som har en positiv effekt på hållbarheten i realtid, kan man snabbt se till att de ändringar som krävs hanteras genom hela leveranskedjan, med så pass snabb verkan att man inte behöver skjuta på de hållbarhetsmässiga förändringar som behöver göras på framtiden. Man kan göra dem direkt och därmed uppnå en snabb effekt.
För en sak är säker – vi har inte tid att vänta med att ta de steg som krävs för att vi ska kunna nå våra globala miljömål. Vi måste agera nu. Det räcker inte med att konsumenter tar sitt ansvar genom att exempelvis köra elbil eller minska på flygandet. Det tyngsta ansvaret med den största effekten ligger hos företagen och de stora industrierna. Och då räcker inte hållbarhetsrapportering. Vi måste snabbt agera på den data som kommer från hållbarhetsrapporterna och låta denna data styra våra val för att bygga en bättre framtid.