Den 26 juni inviger St1 en ny, modern marknadsplats i Katrineholm. Med satsningen tar St1 ännu ett steg i sin ambition att bli den ledande producenten och försäljaren av CO2-medveten energi. Genom etableringen blir St1 den första kommersiella aktören att öppna i den nya delen av Lövåsen i Katrineholm.
Marknadsplatsen i Katrineholm blir den andra av sitt slag i Sverige där St1 erbjuder en fristående marknadsplats för mat, dryck, energi och biltvätt – skräddarsydd för människor på väg. Här kombineras tillgång till förnybara drivmedel och elbilsladdning med fräscha måltider, specialrostat kaffe och service i världsklass.
– Att vi nu lanserar framtidens marknadsplats med fristående koncept och varumärken möjliggör att vi kan erbjuda mer än en traditionell station. Vi investerar i framtidens marknadsplatser som inte bara svarar mot dagens energibehov, utan för oss på St1 är det också viktigt att bidra till det lokala näringslivet, säger Sofie Westman, Head of Retail Sverige på St1.
På retailsidan etableras PLOQ, ett egenutvecklat varumärke av St1 som lanserades 2020. Byggt på konceptualisering och skalbarhet erbjuds något för alla. PLOQ är en matdestination som fokuserar på att göra livet på väg lustfyllt genom riktigt bra mat, kaffe och service. Utöver traditionella drivmedel för både privat och yrkestrafik erbjuder ned nya marknadsplatsen även HVO, sex stycken blixtsnabba elbilsladdare och biltvätt med abonnemang. Som alltid på PLOQ erbjuds en kvalitativ paus med mat, kaffe och service i världsklass och med toaletter värda en omväg.
– Jag är jätteglad över att vi äntligen har öppnat PLOQ på Lövåsen. PLOQ erbjuder något för alla och tillsammans med mina medarbetare ser jag fram emot att dygnet runt kunna erbjuda riktigt bra mat, kaffe och service till Katrineholmarna och folk på väg, säger Morgon Andersson, Kundlöftesvärd & Affärsman på PLOQ i Katrineholm.
Katrineholm fungerar som ett viktigt logistiknav i regionen, och etableringen stärker ortens roll i det nationella transportsystemet. Dessutom skapas lokala arbetstillfällen, ofta som första steg in på arbetsmarknaden för unga i området, och bidrar till tillväxt i det regionala näringslivet.
Den nya marknadsplatsen är en del av St1s långsiktiga satsning på energiomställningen.