Hur kan markanvändning bli ett effektivt verktyg för att nå klimatmålen? Det är kärnfrågan i EU-projektet RethinkAction, där IVL Svenska Miljöinstitutet är en av tretton organisationer som deltar. Nu lanseras projektets verktyg – en digital plattform för klimatåtgärder kopplat till markanvändning.
– Markanvändning är mer än bara hur vi använder marken – det är en direkt återspegling av våra samhällsval. Eftersom cirka en fjärdedel av de globala växthusgasutsläppen kommer från markanvändning och förändringar i markanvändning, och marken samtidigt är känslig för klimatförändringar, måste vi se den som en central del i klimatarbetet, säger Sofie Hellsten, forskare på IVL.
Den digitala plattformen är framtagen för att hjälpa beslutsfattare, myndigheter, forskare och allmänhet att förstå hur olika strategier för markanvändning kan bidra till både klimatanpassning och utsläppsminskningar. Med hjälp av högupplösta kartor, klimatdata och en omfattande katalog med åtgärder kan användare simulera och utvärdera olika scenarier på lokal och regional nivå.
IVL har bidragit till utvecklingen av plattformen genom en fallstudie på Gotland. Forskare och experter har utvecklat metoder för att bedöma klimatrisker, kartlagt sårbara områden och sektorer, samt samlat in och analyserat markanvändningsdata. IVL har utvärderat olika åtgärder för klimatanpassning och för att minska utsläppen, samt bidragit till kartor som visar var det är lämpligt att sätta in klimatåtgärder.
Ett verktyg som spänner över sektorer
Plattformen samlar över 60 åtgärder för markanvändning inom bland annat jordbruk, skogsbruk, energi, stadsutveckling och vattenhantering. Den gör det möjligt att simulera klimatåtgärder i sex europeiska fallstudieområden, anpassade efter lokala förutsättningar. Projektet använder en integrerad bedömningsmodell (WILIAM) med både lokala och globala data för att analysera hur lokala beslut kan bidra till EU:s klimatmål och de globala hållbarhetsmålen.
– Markanvändning är ofta en underutnyttjad del av klimatarbetet. Med det här verktyget vill vi visa hur förändringar i markanvändning, i kombination med beteendeförändringar, kan ge konkreta resultat, säger Jane Ihrfors, marin- och miljögeolog på IVL.
Läs mer om projektet och verktyget
Bild: Mo Farrelly