DFDS, ett av Nordeuropas största logistikföretag, väljer däcklösningar från Continental för sin eldrivna fordonsflotta. Lösningen inkluderar däcket Conti Eco Gen 5 samt däckövervakningssystemet ContiConnect, med målet att driva på transportindustrins minskning av CO2.
Continental och det danska transportföretaget DFDS driver på utvecklingen av hållbar logistik med stort engagemang. Det danska företaget som är specialiserat på globala supply chain-lösningar har för närvarande Europas största flotta av tunga eldrivna lastbilar. När det gäller däck förlitar sig DFDS på Conti Eco Gen 5-däck med optimerat rullmotstånd och lång livslängd, samt det digitala däckhanteringssystemet ContiConnect för kontinuerlig övervakning.
– Vi ersätter just nu våra diesellastbilar med eldrivna fordon. Vi vill driva övergången till mer hållbara vägtransporter och visa att utsläppsfria transporter redan är en möjlig lösning idag. Utökningen av vår elflotta hjälper fler företag att dekarbonisera sina försörjningskedjor och understryker vårt engagemang för att leda den här utvecklingen, säger Niklas Andersson, Executive Vice President och Head of Logistics på DFDS.
Stor fordonsflotta
Det Forenede Dampskibs-Selskab (DFDS) är ett av Danmarks äldsta företag och består av affärsenheterna DFDS Ferry (sjötransport), DFDS Logistics (väg- och järnvägstransport) samt containertransporter. Bolaget har en omfattande flotta på 15 200 trailers, 3 200 lastbilar och 70 fartyg, och målet är att 25 procent av DFDS:s fordonsflotta ska bestå av elfordon år 2030.
Även Continental har satt upp ambitiösa mål i sitt strategiprogram ”Vision 2030” för att göra både individuell mobilitet och hela försörjningskedjan mer hållbar. För att tillverka däck på ett ännu mer miljövänligt sätt investerar Continental i energieffektiva, resurssnåla produktionsprocesser med låga utsläpp. Målet är att nå klimatneutral däcktillverkning senast 2040.
Rätt val av däck blir allt viktigare för fordonsflottor inom EU, särskilt i och med utsläppsbaserade vägtullar. Conti Eco Gen 5-däcken som DFDS kör på är specialanpassade för korta och långa transporter och kännetecknas av en balanserad kombination av optimerat rullmotstånd och lång körsträcka.
– Hållbarhet och kostnadseffektivitet väcker allt större intresse på marknaden. Conti Eco-däckens optimerade rullmotstånd och höga miltal förbättrar lastbilens energieffektivitet och minskar koldioxidutsläppen, säger Magnus Hallborg, chef för Fleet Solutions på Continental i Sverige.
Uppkopplad däckövervakning
DFDS använder också det digitala däckhanteringssystemet ContiConnect, som gör att DFDS har full kontroll över däckstatusen i hela flottan.
– Tack vare däcksensorer och mjukvaran har vi alltid koll på däcktryck, temperatur och körsträcka. Vi undviker punkteringar och kan planera däckbyten i tid. Effektivt underhåll hjälper oss att minska driftskostnaderna – vilket gynnar både oss och våra kunder. Genom att optimera körningarna kan vi också minimera laddstoppen längs vägen, säger Carl-Johan Ejserholm, fordonsansvarig på DFDS.