Nyheter

Byggfabriken visar stark tillväxt inom hållbar byggnadsvård

Med ny VD ombord har Malmöföretaget Byggfabriken inlett en expansiv fas i bolagets utveckling, med fokus på att öka såväl tillväxt som lönsamhet med bibehållet fokus på modern och hållbar byggnadsvård.

Under det första halvåret 2025 ökade försäljningen med 21 procent till 46 mkr (38) med en rörelsemarginal på cirka 10 procent, drivet av fortsatt stort intresse för renovering.

– Vi har som mål att vara ett hållbart alternativ till slit och släng. Det växande intresset för genuina och autentiskt lösningar driver vår affär. Medvetna kunder söker tidstypiska byggnadsvårdsdetaljer, vilket vi möter med god service, flera kanaler, och egen produktion i Sverige och Europa, säger Katarina Welin, sedan årsskiftet VD på Byggfabriken.

Allt från färg till måttbeställda kök

I dag sker ungefär hälften av försäljningen via de fyra butikerna i Malmö, Göteborg och Stockholm. Sortimentet omfattar tusentals artiklar inom kategorier som kakel, klinker, färg, beslag, dörrhandtag, massiva spegeldörrar och måttbeställda kök.

– Byggfabriken är grundat i en stark kärlek till produkterna och det som gör oss unika är att vi har breddat begreppet byggnadsvård till att omfatta även modern byggnadsvård. Vi erbjuder produkter som passar inte bara i sekelskifteshus, utan även i hem från exempelvis funkisepoken, men också modernare hem än så. Det gör oss relevanta för betydligt fler, inte minst genom vår populära plastfria färg, betonar Katarina Welin.

En viktig del i Byggfabrikens framgångsrecept är egen produktion och kontraktstillverkning i Sverige och Europa, där allt från snickerier och gjutning i mässing till dörrhandtag i bakelit tillverkas i tidstypisk stil med hållbara materialval.

– Vi tar inte genvägar i produktion gällande design, kvalitet och material för att pressa pris. I stället tillverkar vi enligt original, både produktionsmässigt och i materialval. Våra kunder väljer oss för att de märker skillnaden, värdesätter kvalitet och det genuina – och det är just de värdena som driver vår fortsatta tillväxt, tillägger Katarina Welin.