Nyheter

FUCHS fördjupar samarbetet med Freja för mer hållbara transporter av tomfat

Nu har FUCHS och logistikföretaget Freja tagit ytterligare ett gemensamt steg för mer hållbara och effektiva transporter. Sedan mars 2025 ansvarar Freja för alla leveranser av tomma fat från leverantören Greif i Falkenberg till FUCHS produktionsanläggning i Västerhaninge.

Smörjmedelsproducenten FUCHS har utökat sitt partnerskap med transportföretaget Freja för att hantera leveranser av tomma fat från Greifs anläggning i Falkenberg till FUCHS produktionsanläggning i Västerhaninge. Tidigare skedde hanteringen av transporterna genom en tredjepartslösning med mellanlagring i Länna. Den extra hantering som tredjepartslösningen medförde ökade risken för kvalitetsavvikelser i form av skadat gods.

– För att minska risken för kvalitetsavvikelser och förbättra kontrollen över leveranskedjan, så att den bättre passar våra behov, behövde vi ändra flödet, säger Eric Lund Senior Planner på FUCHS. Vi ville gå från tredjepartsflöde till direktleverans. Eftersom hållbarhet är viktigt för oss ville vi skapa ett hållbart flöde som gick att koppla till reduktion i form av koldioxidutsläpp. Valet av speditör föll på Freja då de kunde erbjuda bränslevalet HVO100 på sträckan Falkenberg – Västerhaninge.

Gemensamma ambitioner driver partnerskap

FUCHS och Freja har sedan tidigare utvecklat ett nära samarbete för utrikestransporter – och delar vision om hållbarhet och cirkulär ekonomi. Nu har samarbetet utökats till att även omfatta inrikes rutter till och från Greif. Den nya lösningen minskar inte bara utsläppen från transporterna kraftigt, utan möjliggör även returer av transportemballage tillbaka till Greif så att de kan återanvändas.

– FUCHS ville ha bättre kontroll över inflödet så att det passade deras leveranskedja bättre, vilket de nu fått, säger Søren Skive, vice VD för Freja Sverige. Allt baseras utifrån behoven i produktionsanläggningen i Västerhaninge. Det här handlar inte bara om renare transporter, utan även om smartare logistik. När vi återför returer av emballage till Greif skapar vi en sluten loop som förlänger materialens livslängd. En spinoff blir dessutom att FUCHS slipper hålla extra lager.

– Vi ser fler fördelar med det här nya flödet, säger Eric Lund. Sedan starten i mars 2025 så har det nya flödet reducerat koldioxidutsläpp och dessutom minskat transportskador på fat. Vi har kunnat effektivisera rutiner, förbättra logistik och fått en mer sammanhållen leveranskedja med ökad transparens, tidsbesparingar och bättre arbetsmiljö. Att kunna utvecklas på det här sättet tillsammans med leverantörer är grundläggande för den som vill tänka hållbarhet.

– Ja, det är roligt att vi fortsätter att utveckla vår relation, säger Søren Skive. Tilliten mellan oss är stor. Jag uppskattar verkligen vår täta, raka och tydliga dialog på alla nivåer. Den hjälper oss att fortsätta utmana varandra på ett positivt sätt för att hitta de bästa lösningarna.