Det svenska Donsörederiet Furetank har säkrat tillgång till biogas i stor skala och kan därmed driva sin EU-baserade flotta helt på förnybara bränslen. Genom ett avtal om massbalanserad biometan möjliggörs en omedelbar övergång, något som varit målet för rederiet i över ett decennium.
Med hjälp av det nya regelverket FuelEU Maritime kan certifierad biogas tillföras i ena änden av det europeiska gasnätet och tas ut i den andra, på samma sätt som med grön el. Tack vare det har Furetank nu tillgång till tillräckliga volymer för att under 2025 driva alla sina ägda fartyg som opererar i Europa med biometan. Redan nu är större delen av flottan i drift på de nya bränslena.
När fartyget Fure Valö anlöpte Donsö Shipping Meet den 1 september skedde det med helt fossilfri drift. Utöver huvudbränslet användes även förnybar biodiesel, HVO100 bunkrad i Göteborgs Hamn, för att starta förbränningen i motorn. Normalt sett används här traditionell marindiesel.
– Helt fossilfri drift var vårt mål när vi konverterade vårt första fartyg till gasdrift 2015. Det är fantastiskt att vi äntligen nått den punkt som vi har arbetat för och pratat om så länge. Nu finns äntligen rätt incitament på plats för att göra affären möjlig. Vi har hittat partners som kan leverera den volym och kvalitet på gas som vi har letat efter, med en mycket betydande minskning av CO₂-utsläpp, säger Viktoria Höglund, hållbarhetsstrateg på Furetank.
Göteborgs Hamn: ”Sjöfartens omställning accelererar”
Från Göteborgs Hamns håll ses Furetanks satsning som ett viktigt steg och ett bra exempel för hela branschen att inspireras av.
– Detta är ett tecken på att omställningen inom sjöfarten fortsätter att accelerera. Vi ser hur nya regelverk som FuelEU Maritime snabbt får effekt, och rederier som tidigt vågat investera i alternativa bränslen kan nu dra nytta av sina erfarenheter och relationer, säger Therese Jällbrink, Head of Renewable Energy på Göteborgs Hamn AB.
Göteborgs Hamn driver sedan tidigare en grön korridor tillsammans med Rotterdam. Målet är att skapa helt fossilfria sjötransporter mellan hamnarna. Inom ramen för samarbetet där även Furetank deltar, samlas aktörer från hela värdekedjan för att tillsammans driva fram lösningar, synliggöra kostnadsgapet mellan fossila och förnybara bränslen samt lyfta behovet av incitament och gemensamma standarder.
– Att vi nu ser fartyg som körs helt på biogas och biodiesel, där delar av bränslet dessutom levereras från Göteborgs Hamn, visar att omställningen är verklighet. Vi som hamn har en roll i att fortsätta underlätta för rederier att ställa om. Det genom att tillgängliggöra alternativa bränslen, fungera som länk mellan producenter och konsumenter av bränslena, och att fortsätta trycka på för striktare regelverk som gynnar de aktörer som gör hållbara satsningar, säger Therese Jällbrink.
Faktaruta:
FuelEU Maritime
Detta är EU:s nya regelverk för att minska växthusgasutsläppen från sjöfartssektorn. Syftar till att främja övergången till förnybara och koldioxidsnåla bränslen inom sjöfarten. Genomförs genom att sätta gränsvärden för växthusgasintensiteten hos de bränslen som används från 1 januari 2025.
Vilka fartyg omfattas?
Alla kommersiella last- och passagerarfartyg över 5 000 bruttoton, oavsett flagg, vid ankomst till eller avgång från hamn i EU eller EES.
Livscykelaspekter “Well-to-Wake”
Regelverket omfattar utsläpp från hela kedjan: produktion och transport av bränsle (Well‑to‑Tank) samt förbränning ombord (Tank‑to‑Wake).