Nyheter

Skandinaviska modeföretag kräver sänkt moms på second hand 

Sänk momsen på second hand-kläder till sex procent. Det är uppropet från 47 nordiska mode- och textilföretag tillsammans med The Scandinavian Textile Initiative for Climate Action (STICA), en plattform för ansvarstagande och ledarskap som stöttar modebranschen i Norden och Europa i att minska sin klimatpåverkan i linje med 1,5-gradersambitionen.

– Att sänka momsen på second hand-försäljning sänder en stark signal om att återbruk måste prioriteras. Det är ett av flera nödvändiga steg för att hjälpa företag att skala upp cirkulära affärsmodeller och göra second hand-mode tillgängligt för fler, säger Michael Schragger, Director för STICA.

I en nyligen publicerad artikel i Dagens Industri uppmanar The Scandinavian Textile Initiative for Climate Action (STICA) och 47 mode- och textilföretag – däribland H&M Group, Lindex, Peak Performance och Gina Tricot – den svenska regeringen att sänka momsen på second hand-kläder till 6 procent i 2026 års statsbudget. Idag står modeindustrin för uppskattningsvis 2-4 procent av de globala växthusgasutsläppen, där den största klimatpåverkan sker vid produktionen av nya plagg.

En nyligen genomförd undersökning bland STICA:s medlemmar visar att två av tre företag ser cirkulära affärsmodeller som en avgörande del av sina klimatplaner. 65 procent har redan lanserat cirkulära modeller. Lönsamheten är dock fortfarande det största hindret, och de flesta uppskattar att endast 1-5 procent av de totala intäkterna kommer att komma från cirkulära affärsmodeller fram till år 2030 under nuvarande förutsättningar. En sänkt moms skulle stärka incitamenten för företagen och ligga i linje med regeringens ambitioner om en cirkulär ekonomi.

– Denna åtgärd skulle ta bort hinder för återbruk, stödja cirkulära affärsmodeller och påskynda omställningen till en mer hållbar modeindustri. Med modebranschens växande klimatpåverkan har vi inte råd att vänta – åtgärder som denna behövs akut för att hjälpa industrin att minska sina utsläpp och röra sig i rätt riktning, säger Sandra Roos, Vice President Sustainability på Kappahl Group, en av STICA:s medlemmar och även en av initiativets grundare.

Ann-Sofie Lifvenhage, riksdagsledamot för Moderaterna, har redan lämnat in en motion om att utreda sänkt moms på second hand-kläder. Även Sten Bergheden (M) har lämnat in en motion om sänkt moms på second hand-varor, vilket ytterligare stärker det politiska stödet för reformen.

– STICA och dess medlemmar uppmanar regeringen att agera snabbt och inkludera förslaget i 2026 års budget, tillägger Michael Schragger. Vi har ingen tid att förlora om vi ska nå våra klimatmål för 2030 och 2045. Modeindustrins utsläpp är fortfarande alldeles för höga, och politiska åtgärder krävs nu för att undanröja hinder och påskynda omställningen.

Enligt Svensk Handels Pre Loved-Indicator växer second hand-marknaden snabbt och nådde 16,9 miljarder kronor år 2024, där mode är den största kategorin (4,7 miljarder kronor). Även om detta är en positiv utveckling domineras marknaden fortfarande av nyproducerade varor, och klädproduktionens miljöpåverkan är fortsatt allvarlig.