SKF har fått betyget ”A” i CDP:s Supplier Engagement Assessment (SEA) för 2024 och är därmed ett av världens ledande företag när det gäller transparens och leverantörssamarbete på klimatområdet. Denna klassificering följer upp det klimatbetyg (betyg A) som CDP tidigare gett SKF och understryker koncernens miljöengagemang både i den egna verksamheten, och i leveranskedjan.
CDP är en global icke-statlig organisation som driver världens enda oberoende miljörapporteringssystem för företags, kapitalmarknaders, städers, staters och regioners miljöpåverkan. Genom SEA utvärderar de hur effektivt företagen får med sig sina leverantörer i klimatrelaterade frågor, med fokus på styrning, mål, Scope 3-utsläpp och involvering av värdekedjan. SKF har fått toppbetyg i alla kategorier, bland annat A i styrning och affärsstrategi, mål, Scope 3-utsläpp (inklusive verifiering) och involvering av värdekedjan (Supplier Engagement).
Tidigare i år fick SKF också betyget A från CDP på området klimat, vilket innebär att koncernen tillhör de översta 2 procenten av alla utvärderade företag. 2024 utvärderades över 22 700 företag, men endast 515 av dessa fick betyget A, vilket säger en del om SKF:s hållbarhetsarbete.
– Att CDP uppmärksammar både våra framsteg på klimatområdet och vårt leverantörsarbete visar att vår strategi inte bara är ambitiös, utan också realistisk och mätbar. Deras erkännande återspeglar vår orubbliga strävan att fasa ut koldioxid från vår egen verksamhet och från värdekedjan i stort. För att verkligen göra skillnad för klimatet måste man samarbeta, och vi är stolta över vår nära samverkan med leverantörerna som syftar till att skapa meningsfull förändring, säger Sofie Runius Cederberg, hållbarhetschef, SKF.
SKF fick högsta betyg (A) i 15 av de 16 bedömningskategorierna och värt att notera är att SKF fick betyget A i kategorin verifiering (inkl. utsläpp), där det globala genomsnittet är betyget D. SKF fick även A i kategorierna utsläppsminskning (Emissions Reduction Initiatives), utsläppssnåla produkter (Low Carbon Products) och involvering av värdekedjan (Value Chain Engagement), där det globala genomsnittet är betyg C.
En lista över alla företag som fick betyget A i kategorin Supplier Engagement 2024 finns på https://www.cdp.net/en/companies/companies-scores.
SKF har som mål att hela leveranskedjan ska vara koldioxidneutral senast 2050. Företaget fortsätter därför att ta stora steg mot målet att fasa ut koldioxid från den egna verksamheten fram till 2030 och har intensifierat sitt hållbarhetsarbete genom att minska utsläppen inom Scope 1 och 2 med hela 32 %, vilket kan jämföras med 18 % året före. SKF har också gjort stora framsteg när det gäller användningen av förnybar energi. 2024 kom 72 % av den el SKF förbrukade från förnybara källor, en ökning från 64 % 2023.
För mer information om SKFs resa mot nettonollutsläpp, klicka här.