Nyheter

Omställningsbarometern: Koldioxidutsläppen minskar men ytterligare åtgärder behövs

Drivkraft Sverige presenterar idag Omställningsbarometern som mäter trycket på omställningen från fossilt till fossilfritt inom drivmedels- och laddbolagsbranschen. 

Den negativa utvecklingen att andelen biodrivmedel sjunker och koldioxidutsläppen ökar har brutits. Under första halvåret 2025 var andelen biodrivmedel drygt 15 procent jämfört med 13 procent motsvarande period 2024, men det är inte tillräckligt. Drivkraft Sverige välkomnar förslagen i budgeten om att förlänga klimatpremien till lätta ellastbilar och att göra den skattefria laddelen vid arbetsplatsen permanent. Som Drivkraft Sverige tidigare påpekat och som nu även Regeringen konstaterar är detta inte tillräckligt för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande och ytterligare eller förstärkta åtgärder är nödvändigt.

– Det är glädjande att koldioxidutsläppen åter minskar och att det registreras fler elbilar igen. Tyvärr är det inte tillräckligt för att nå Sveriges ESR-åtagande till 2030 med den beslutade reduktionspliktsnivån på 10 procent och regeringens stimulans för elektrifiering av transportsektorn. Drivkraft Sverige bedömer fortsatt att reduktionsplikten behöver höjas mer, säger Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige.

Leveranserna av HVO100 fortsätter att öka under första halvåret 2025

Omställningsbarometern visar att andelen rena och höginblandade biodrivmedel under första halvåret 2025 uppgick till drygt 9 procent av drivmedelsleveranserna jämfört med drygt 8 procent för samma period 2024. Detta främst genom ökade mängder av HVO100.

Förra årets ökning ser därmed ut att hålla i sig och förstärkas ytterligare. Dessa drivmedel omfattas inte av reduktionsplikten utan är i stället befriade från koldioxid- och energiskatt. Skattebefrielsen utgör ett statligt stöd som kräver godkännande från kommissionen. Det nuvarande godkännandet gäller till utgången av 2026.

– Trots att volymerna av HVO100 ökar så tar inte det bort behovet av höjd reduktionsplikt för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande. Utvecklingen av utsläppen visar på behovet för regeringen att arbeta vidare med statsstödsansökan till kommissionen om fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel, fortsätter Viktor Gunnarsson.

Antalet nyregistrerade elbilar ökar något

Under första halvåret 2025 var både andelen och antalet elbilar bland de nyregistrerade personbilarna högre än 2024 men fortfarande lägre än motsvarande period 2023.

Den publika laddinfrastrukturen har under samma period vuxit påtagligt. I början av september 2025 hade Drivkraft Sveriges medlemmar och partners sammanlagt 1 513 publika snabbladdningsstationer med totalt 3 861 laddningspunkter.