Nyheter

Nollutsläpp testas i praktiken

Trafikverket startar systemdemonstrationer för elektrifierade fordon och maskiner med nollutsläpp på nio platser. Snöröjning, bygge av cykelvägar och cirkulationsplatser är först ut. 

– Som en stor beställare kan vi bidra till ökad användning av fordon och arbetsmaskiner med nollutsläpp. Vi tog första steget i våras med en tidsbegränsad bonus för de entreprenörer som väljer att använda en eldriven tung lastbil eller större arbetsmaskin, säger Sven Hunhammar, miljödirektör.

En liten skala för att lära

På sju platser ska elektrifierade hjullastare och grävmaskiner användas till bygge av cykelvägar, cirkulationsplatser och åtgärder inom vattenskydd. På två platser testar trafikverket att snöröja med lastbilar som drivs av el eller vätgas.

Man räknar med att systemdemonstrationerna upphandlas löpande under 2026 och 2027. Förutsättningarna vad gäller vinter, låga temperaturer och tillgång till kapacitet i elnät kommer att vara olika för kontrakten.

Rätt maskin på rätt plats med rätt laddning

Med batteridrivna fordon och arbetsmaskiner blir energiförsörjningen en avgörande del av den dagliga produktions- och resursplaneringen.

– Att genomföra skarpa tester i verklig miljö innebär att vi tillsammans med entreprenörer, fordons- och maskintillverkare med flera bygger kunskap om vad det innebär att bygga eller underhålla utsläppsfritt. Målsättningen är kunna ta fram förslag på relevanta krav för nollutsläppsmaskiner och andra tunga fordon i entreprenader, säger Magnus Lindgren, senior sakkunnig fordon och arbetsmaskiner.

Läs mer Startsida – Bransch