Nyheter

IMO sätter tillfälligt ankar i klimatförhandlingarna

Efter åratal av intensiva förhandlingar beslutade FN:s sjöfartsorgan, Internationella sjöfartsorganisationen (IMO), under klimatmötet i London förra veckan att skjuta upp införandet av ett nytt globalt klimatregelverk för den internationella sjöfarten. Pausen ses som ett tillfälle för ytterligare dialog och fördjupad samsyn mellan medlemsstaterna – men innebär också att beslutet om en efterlängtad global lösning skjuts framåt i tiden.

Inom IMO:s miljöskyddskommitté (MEPC) har medlemsstaterna under flera år förhandlat fram det så kallade Net-Zero Framework (NZF), med målet att uppnå nettonollutsläpp från internationell sjöfart vid 2050. Förslaget kombinerar en global drivmedelsstandard – med krav på att successivt öka användningen av låg- och nollutsläppsbränslen – och ett ekonomiskt styrmedel i form av prissättning av utsläpp.

Trots framsteg under årets förhandlingar kvarstod skillnader i synen på hur regelverket ska utformas och implementeras, vilket ledde till beslutet att skjuta upp omröstningen.

– Det är givetvis olyckligt att beslutet inte kunde fattas nu, särskilt eftersom förslaget hade kunnat bli ett viktigt steg mot en mer hållbar global sjöfart. Samtidigt är det positivt att medlemsstaterna vill fortsätta arbetet och inte stänga dörren för en överenskommelse. Nu gäller det att fördjupa dialogen och hitta vägar framåt så att ett beslut om Net-Zero Framework kan fattas när förhandlingarna återupptas om ett år, säger Fredrik Larsson, ansvarig för klimatfrågor på Svensk Sjöfart.

Svensk Sjöfart ser positivt på att arbetet inom IMO fortsätter med höga klimatambitioner och kommer även framöver att bidra konstruktivt till processen.

Ett starkt och globalt regelverk är avgörande för att skapa rättvisa konkurrensvillkor och driva en hållbar omställning inom sjöfarten. Vi ser fram emot fortsatt samarbete med medlemsländerna för att kunna återuppta förhandlingarna och nå en bred överenskommelse om Net-Zero Framework.