Nyheter

Kollektivtrafiken i förändring – en ny roll i det hållbara transportsystemet

Kollektivtrafikens uppdrag håller på att förändras. Från att främst handla om att öka kollektivtrafikresandet handlar det nu allt mer om att bidra till ett större mål – att skapa ett hållbart och attraktivt resande för fler.

Håkan Karlsson på Trafikförvaltningen Region Stockholm och labbsamordnare inom ShiftSweden reflekterar kring kollektivtrafikens framtid, utmaningar och möjligheter.

Under snart tio år har Håkan Karlsson arbetat med innovation och utveckling inom kollektivtrafiken i Region Stockholm. I sin roll har han sett hur fokus har förflyttats – från att bredda kollektivtrafikens erbjudande till att effektivisera, hitta nya lösningar och även hitta andra lösningar för de delar av regionen där det är svårt att upprätthålla en traditionell kollektivtrafik.

– Vi behöver tänka nytt kring hur kollektivtrafiken kan bidra till ett ökat hållbart resande. Om vi bara kör mer av det vi redan gör, riskerar det att bli dyrt och ineffektivt, särskilt i glesare områden, säger Håkan Karlsson.

Att våga testa – och våga förändra

Inom forskningsprojektet ShiftSweden och det nyetablerade omställningslabbet om kollektivtrafikens breddade roll pågår flera projekt som undersöker hur kollektivtrafiken kan breddas och kompletteras med nya mobilitetslösningar. Här testas bland annat nya former av samåkning, integrerade resor och digitala planeringsverktyg.

– Vi behöver visa vad som fungerar i praktiken – inte bara på papper. Testbäddar är viktiga för att få fram konkreta exempel som kan följas upp, läras av och skalas upp i större skala, säger han.

Samtidigt pekar han på att förändring ofta väcker motstånd:

– Att ta bort en hållplats eller dra om en linje leder ofta till starka reaktioner. Men om vi vill utveckla förutsättningarna för hållbart resande måste vi också våga förändra, inte bara lägga till.

Samverkan och finansiering i förändring

Håkan Karlsson menar att kollektivtrafiken behöver nya former av samverkan och finansiering. Förutom effektivisering ser han potential i att involvera fler aktörer – till exempel fastighetsägare och företag – som har intresse av tillgänglighet och hållbara transporter.

– Vi måste våga se bortom dagens regelverk och upphandlingsformer. Det finns aktörer som gärna vill bidra, men som inte kan inom nuvarande ramar. Det borde vi kunna ändra på, säger han.

Framåt tror Håkan på en kollektivtrafik som kombinerar traditionella stomlinjer med nya tekniska lösningar, som självkörande fordon och digitala stödsystem. Det kan skapa både effektivare trafik och större tillgänglighet i områden där dagens linjenät inte räcker till.

Håkan poängterar att det finns regulatoriska förändringar som skulle kunna underlätta för kollektivtrafikens omställning – men vi kan inte invänta dessa. Även om det skulle hjälpa till att skapa förutsättningar för ökat hållbart resande om exempelvis regler för medfinansiering, förmånsregler och parkering för delade fordon ändras så finns det andra saker att ta vidare under tiden.

– Vi kan inte vänta på att allt faller på plats. Omställningen behöver börja nu – och den kräver att vi vågar prova, avslutar Håkan.

En utveckling som även Trivector Traffic gärna ser.

Om ShiftSwedens omställningslabb: En breddad roll för kollektivtrafiken
Labbet samlar projekt som utforskar och testar innovativa lösningar, affärsmodeller och koncept som ger förutsättningar för en breddad kollektivtrafik, samt projekt som adresserar ekonomiska, regulatoriska, organisatoriska och andra hinder för att implementera nya koncept i stor skala.